Współpraca jednostki samorządu terytorialnego z bankiem

Często współpraca ta jest wynikiem prostego rachunku ekonomicznego, według którego powierzenie podmiotowi zewnętrznemu realizacji pewnych zadań jest rozwiązaniem tańszym. W niektórych przypadkach pewne zewnętrzne regulacje prawne wymuszają współpracę z wyspecjalizowanymi podmiotami. Przykładem takiej sytuacji jest współpraca z bankiem.
Uniwersalne banki oferują szereg usług dedykowanych również jednostkom sektora finansów publicznych, wśród których koniecznym jest korzystanie z usługi rachunku bieżącego. Ze względu na skalę działalności banki często są również jedynymi dostarczycielami finansowania przedsięwzięć infrastrukturalnych. Banki jednak oferują szereg dodatkowych usług, które znacząco zwiększają efektywność działania jednostki.
Banki obsługujące duże korporacje oraz jednostki samorządu terytorialnego oferują rozszerzenie usługi rachunku bankowego o system indywidualnych (wirtualnych) kont indywidualnych – rozwiązanie takie od wielu lat stosowane jest przez operatorów telekomunikacyjnych, ubezpieczycieli itp. Również jednostki samorządu terytorialnego mogą skorzystać z tego rodzaju usług wspomagających zarządzanie jednostką. Przy minimalnym nakładzie prac związanych z parametryzacją systemu finansowo – księgowego rozwiązanie to również można zastosować np. przy analitycznej ewidencji wpływów i wydatków związanych z procedurą tzw. budżetu zadaniowego.
Kolejną usługo wspomagającą jednostkę jest współpraca przy emisji obligacji komunalnych, która  jest procesem bardzo skomplikowanym, wymaga znaczących przygotowań w porównaniu z pozyskaniem kredytu inwestycyjnego. Jednostki sektora finansów publicznych w stosunku do podmiotów gospodarczych mają znacznie mniejsze obowiązki sprawozdawcze jednak niewiele z nich decyduje się na samodzielną emisję obligacji.
Wśród usług bankowych należy wyróżnić również usługi typu „project finance”. Są to bardzo skomplikowane usługi związane z organizacją znaczących przedsięwzięć inwestycyjnych. Usługi te mogą w niedalekiej przyszłości cieszyć się znaczącym udziałem w działalności jednostek sektora finansów publicznych zwłaszcza w przypadku znaczących inwestycji realizowanych w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego.
Podstawa prawna:

Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej

zobacz również:

Dodaj komentarz