Można odliczyć cały VAT od usługi marketingowej obejmującej wydawanie nagród klientom

Fakt, że czynności agencji reklamowej obejmują także wydawanie klientom podatnika nieodpłatnie prezentów, upominków i nagród w ramach prowadzonych akcji promocyjnych pozostaje bez wpływu na prawo do odliczenia. Wydanie towarów klientom podatnika stanowi bowiem element jednej, kompleksowej usługi marketingowej nabytej przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością.

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 kwietnia 2011 roku  (sygn. IPPP2/443-352/11-2/KAN).

Od 1 kwietnia 2011 r., co do zasady, każde nieodpłatne wydanie towarów poza przedsiębiorstwo podlega opodatkowaniu VAT. Jedną z możliwych optymalizacji podatkowych w tym zakresie jest wdrożenie struktury agencyjnej, w ramach której towary są wydawane klientom podatnika w ramach ogólnej usługi marketingowej świadczonej przez podmiot zewnętrzny (np. agencję reklamową). Pewne ryzyko związane z wykorzystaniem powyższej struktury wynika z negatywnego dla podatników orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE w połączonych sprawach C-55/09 i C-53/09  Loyalty Management UK Ltd i Baxi Group Ltd. Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie wskazuje jednak, że organy podatkowe nie biorą jak dotąd pod uwagę orzeczenia Trybunału i nie zmieniły pozytywnego stanowiska w zakresie podatkowych konsekwencji opisanej optymalizacji podatkowej.

Dodaj komentarz