Tak jak obecnie, prawo do odliczenia przysługiwało będzie w stosunku do 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. zł, jeżeli samochód byłby osobowy albo inny o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Powyższe ograniczenie nie będzie znajdowało zastosowania w odniesieniu do:
1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5) pojazdów specjalnych – jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, Ŝe jest to pojazd specjalny;
6) pojazdów samochodowych, innych niż wymienione w pkt 1 – 5, w których ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:
a) 1 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,
b) 2 – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,
c) 3 lub więcej – jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;
7) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą – jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
8) przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika.
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz liczba miejsc (siedzeń) będzie określana na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji. Jeżeli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub z odpisu decyzji wynikało będzie, że pojazd nie ma wymagalnej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, będzie on uznawany za samochód osobowy.
Nadal to, czy pojazd spełnia powyższe wymagania potwierdzane będzie dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów, zaświadczeniem wydanym przez stację oraz dowodem rejestracyjnym pojazdu, zawierającym właściwą adnotację.
Jeżeli podatnik dokonałby przeróbek i pojazd nie spełniałby omawianych warunków, będzie on zobowiązany do skorygowania naliczonego podatku.
Podatnicy używający samochodów osobowych lub innych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy o podobnym będą mieli prawo do odliczenia 60% kwoty podatku określonej na fakturze, nie więcej niż 6 tys. zł. Nie będzie można również odliczać VAT od paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.
Zdaniem rządu nowelizacja jest niezbędna ze względu na konieczność wdrożenia regulacji unijnych i wykonania wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, co potwierdza jedynie niezrozumienie istoty wyroku ws. Maoogry. Zmiana ma przynieść budżetowi ok. 1,8 mld zł.