Efektywność a likwidacja jednostki

Podstawą do podjęcia działań mających na celu poprawę efektywności działania jest często brak wystarczających środków niezbędnych do prowadzenia działalności w niezmienionym zakresie. Również w przypadku jednostek sektora finansów publicznych najczęstszym powodem zmian jest niewystarczalność środków potrzebnych do wykonywania ustawowych zadań. Najczęściej działania restrukturyzacyjne związane są z likwidacją lub połączeniem istniejących jednostek. Przed podjęciem decyzji dotyczącej likwidacji jednostki należy jednak przeprowadzić wielowymiarową ocenę. Podstawowym kryterium powinna być efektywność, jednak należy również ocenić możliwości działania takiej jednostki w przyszłości.
Pomiar efektywności jednostki przeznaczonej do likwidacji należałoby przeprowadzić na podstawie wielu różnych kryteriów, wśród których należy wymienić następujące aspekty:

  • perspektywy finansowe – nie ogół kosztów lecz koszt jednostkowy danego procesu jest kluczowy w podjęciu decyzji dotyczącej likwidacji;
  • perspektywy demograficzne – podejmując decyzję np. o pozostawieniu danej szkoły oraz likwidacji innej należy również przygotować projekcję demograficzną danego obszaru;
  • aspekt techniczny – powinien być kluczowym kryterium decyzji, w pierwszej kolejności należy likwidować jednostki o najgorszym stanie technicznym, które wymagają znaczących środków niezbędnych do modernizacji;
  • elastyczność – czyli perspektywy do przekształcenia danej jednostki połączenia lub rozszerzenia jej działalności.

Likwidacja jednostki nigdy nie jest łatwą decyzją, w niektórych przypadkach jest jedyną możliwością. W przypadku sektora finansów publicznych należy zawsze rozważyć w pierwszej kolejności aspekt społecznych planowanych zmian. Aspekt finansowy jest również ważny jednak omawiane jednostki nie są podmiotami komercyjnymi, które mogą wycofać się z nierentownej działalności. W przypadku, gdy właściwy organ podejmuje decyzję o likwidacji jednostki należy zapewnić obsługę zastępczą dla realizowanego przez likwidowaną jednostkę procesu. Pomocne mogą być w tym zakresie przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego.

Podstawa prawna:

Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości

zobacz również:

Dodaj komentarz