Jawność finansów publicznych a nadzór właścicielski w JSFP

Są nastawione na działalność zarobkową, jednak ważniejsze od zysku są zadania statutowe narzucone przez Jednostkę Samorządu Terytorialnego. Nadzór nad funkcjonowaniem spółek komunalnych jest podstawowym zadaniem każdej jednostki.
Specyfika działalności jednostek budżetowych wymusza przekazanie różnych zadań utworzonym w ramach swojej działalności spółkom kapitałowym. Podstawowym celem nadzoru właścicielskiego jest dążenie do ciągłego podwyższania efektywności działania spółki. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego odpowiedzialność za administrowany majątek jest jeszcze większa, gdyż powierzone środki pochodzą pośrednio lub bezpośrednio od społeczeństwa, którego poszczególni członkowie odprowadzają podatki oraz inne opłaty. Zgodnie z ustawą jednostki mają niewielkie obowiązki związane z ujawnianiem szczegółów działalności jednostek zależnych, które działają na podstawie prawa handlowego. Należy przeprowadzić dyskusję, czy obowiązki informacyjne w stosunku do tych spółek są wystarczające?
Omawiany problem nie dotyczy oczywiście spółek będących we władaniu Skarbu Państwa notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, gdyż  podmioty te mają znaczące obowiązki informacyjne związane z tzw. rynkami regulowanymi. Natomiast pozostałe spółki ograniczają się do publikacji bilansu oraz rachunku zysków i strat zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych. Ustawa o finansach publicznych zawiera w stosunku do tych spółek wyłącznie obowiązek ujawniania informacji związanych z zawieranymi umowami jednocześnie zezwalając na utajnienie niektórych danych ze względu na tajemnicę handlową.
W opinii autora spółki będące własnością JSFP powinny ujawniać następujące informacje dodatkowe:
  • założenia planu operacyjnego i strategicznego spółki,
  • uchwały walnego zgromadzenia wspólników,
  • uchwały rady nadzorczej spółki,
  • założenia polityki cenowej usług,
  • plan działań związanych z majątkiem spółki.

Należy pamiętać, że powyższe informacje mogą być wykorzystane na szkodę spółki dlatego dostęp powinien być ograniczony poprzez rejestrowany wgląd do tych dokumentów.

Podstawa prawna:

Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości

zobacz również:

Dodaj komentarz