W ubiegły piątek, 5 maja ruszyły w Warszawie szerokie konsultacje społeczne w sprawie uchwały krajobrazowej, która ma pozwolić na uregulowanie problematyki związanej z obecnością reklam i szyldów w przestrzeni publicznej.
Pomysłodawcy wskazują m.in. na konieczność ograniczenia zamieszczania jaskrawych wyświetlaczy i ekranów oraz zapobiec zasłanianiu przez reklamy architektury budynków.
Przypomnijmy, iż z podjęciem uchwały wiąże się możliwość w postaci wprowadzenia tzw. opłaty reklamowej – jeżeli warszawski samorząd uchwali jednocześnie przepisu regulujące m.in. gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane nośniki reklamowe i urządzenia reklamowe oraz ogrodzenia i elementy małej architektury.
Powyższe oznaczać zatem będzie dodatkowy koszt dla przedsiębiorców i właścicieli nieruchomości na których zlokalizowane są urządzenia reklamowe. Obciżenie może być znaczne, gdyż obecnie obowiązujące przepisy wskazują wysokość opłaty reklamowej w maksymalnej kwocie 2,45 PLN dziennie od urządzenia i 0,20 PLN dziennie od 1 m2 pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy.