Podatek od czystego powietrza w Polsce

Opublikowany Rządowy projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych zakłada wprowadzenie opłaty emisyjnej już z dniem 1 stycznia 2019 r. i utworzenia Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.

Nowy para podatek ma finansować projekty związane m.in. z rozwojem elektromobilności w Polsce. Uzyskane w ten sposób od kierowców środki w 85 % mają trafić do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w 15 % do FNT. Planowo, opłata wyniesie 80,00 PLN od każdego 1 tys. litrów paliwa, który trafi na rynek w Polsce.

W Ocenie Skutków Regulacji projektu ustawy wskazano, iż w 2019 r. rząd planuje dzięki opłacie emisyjnej zebrać 1,7 mld PLN, a w perspektywie 10 lat przychody FNT mają wynieść 6,75 mld PLN.

Największą obawę budzi rzeczywisty wzrost kosztów w cenie 1 litra paliwa, który sfinansują wszyscy kierowcy. Co ciekawe, zdaniem prezesa Polskiego Funduszu Rozwoju Pawła Borysa Polska jest jednym z krajów mających najniższe ceny paliw i najniższy udział podatków w tej cenie, niż jest to w większości krajów UE co uzasadnia prowadzenie opłaty emisyjnej mającej służyć czystości powietrza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *