Porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych

Co do zasady porozumienia wertykalne, zwane także porozumieniami dystrybucyjnymi są traktowane jako potencjalnie naruszające warunki konkurenci. Niemniej jednak ustawodawca dostrzegając w pewnych sytuacjach możliwy pozytywny wpływ tego rodzaju porozumień ustanawia przepisy regulujące możliwość wyłączenia określonych porozumień spod ogólnie obowiązujących zakazów.
Tego rodzaju wyłącznie ustawodawca wprowadził rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 października 2010 r., które weszło w życie z dniem 10 listopada 2010 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. Nr 198, poz. 1315). Rozporządzenie reguluje kwestie dopuszczalności porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych, a w szczególności

1)    warunki, jakie muszą być spełnione, aby porozumienie wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych zostało uznane za wyłączone spod zakazu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”;

2)    klauzule, których występowania w porozumieniu wertykalnym w sektorze pojazdów samochodowych nie uznaje się za naruszenie art. 6 ust. 1 ustawy;

3)    klauzule, których występowanie w porozumieniu wertykalnym w sektorze pojazdów samochodowych stanowi naruszenie art. 6 ust. 1 ustawy;

4)    okres obowiązywania wyłączenia.

Rozporządzenie zastępuje obowiązujące do dnia 31 maja 2010 r. rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2003 r. w sprawie wyłączenia określonych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję (Dz. U. Nr 38, poz. 329, z późn. zm.).

Regulacje zawarte w rozporządzeniu są zbliżone do unormowań, zawartych w przepisach prawa Unii Europejskiej.
Rozporządzenie rozgranicza sektor pojazdów samochodowym na rynek dystrybucji nowych pojazdów samochodowych oraz rynek części zamiennych i usług serwisowych. Na gruncie powyższego rozgraniczenia zostały oddzielnie sformułowane warunki dopuszczalności wyłączenia dla porozumień dotyczących dystrybucji nowych pojazdów samochodowych, a oddzielnie dla dystrybucji części zamiennych i świadczenia usług serwisowych. Podobnego rozgraniczenia ustawodawca użył także określając klauzule niedozwolone.

Warunki dopuszczalności wyłączenia zostały oparte o następujące kryteria:
– udziału w rynku, w przypadku porozumień, których uczestnikami są związki przedsiębiorców
– nieprzekroczenia obrotu – 50 mln euro.
Porozumienia, które będą podlegały wyłączeniu spod zakazu na podstawie rozporządzenia muszą spełniać przesłanki wyłączeniowe określone w art. 8 ust. 1 ustawy, a mianowicie:

1. muszą przyczyniać się do polepszenia produkcji, dystrybucji towarów lub do postępu technicznego lub gospodarczego,

2. muszą zapewniać nabywcy lub użytkownikowi odpowiednią część wynikających z porozumień korzyści,

3. nie mogą nakładać na zainteresowanych przedsiębiorców ograniczeń, które nie będą niezbędne do osiągnięcia tych celów,

4. nie mogą stwarzać przedsiębiorcom możliwości wyeliminowania konkurencji na rynku właściwym w zakresie znacznej części określonych towarów.

Rozporządzenie wyłączeniowe będzie obowiązywać przez okres trzech lat. Po upływie powyższego terminu porozumienia wertykalne w sektorze pojazdów samochodowych będą podlegać ogólnym regułom wyłączeniowym.

Dodaj komentarz