Nieodzowną częścią pracy każdego księgowego są tzw. konta przejściowe wspomagające ewidencję rzeczowych składników majątku jak również rozrachunki i roszczenia. Jednym z kont przejściowych jest konto 300 – „Rozliczenie zakupu”. Należy jednak rozważyć czy wskazane konto jest niezbędne w planie kont jednostki budżetowej?
Podstawową potrzebą, która powoduje wprowadzenie kont przejściowych jest możliwość rozliczenia wskazanego złożonego procesu (np. zakup lub dostawa) w czasie lub rozliczenie różnic wynikających z różnych metod wyceny. Konto „Rozliczenie zakupu” spełnia obydwie wskazane funkcje. Pierwszym przykładem zastosowania jest możliwość czasowego „zawieszenia” po stronie MA tzw. dostawy niefakturowanej na podstawie dokumentu PZ, aż do momentu otrzymania faktury, która zamknie otwartą pozycję po stronie WN. Rozliczenie zakupu pozwala również na ustalenie odchyleń od cen ewidencyjnych materiałów lub towarów, które powstają w sytuacji, gdy jednostka stosuje ceny ewidencyjne zapasów inne niż cena nabycia tychże składników.
W praktyce funkcjonowanie jednostek budżetowych niezmiernie rzadko kierownik jednostki w przygotowanych wewnętrznych zasadach rachunkowości decyduje się na ewidencję magazynową materiałów. Najczęstszym rozwiązaniem jest odpisanie w koszty wartości nabytych materiałów w momencie dostawy. Stosując takie regulacje można pominąć w konto „300 – Rozliczenie zakupu” jednak w takim przypadku niezużyte w bieżącym okresie powinny zostać spisane w trakcie inwentaryzacji – koszty pomniejszone natomiast zapas powinien być wykazany w sprawozdaniu jako materiały w majątku obrotowym. Niestety w praktyce jest to często pomijane poprzez założenie, że wszystkie materiały nabyte w bieżącym okresie zostały zużyte przed zakończeniem roku obrotowego.
Niezmiernie rzadko występującą sytuacją w jednostkach budżetowych jest występowanie odchyleń od cen ewidencyjnych materiałów, które związane są z występowaniem stałych cen ewidencyjnych. Stałe ceny ewidencyjne wprowadza się w przypadku, gdy w danym magazynie następuje wiele dostaw w różnych cenach nabycia. Wprowadzenie cen ewidencyjnych ułatwia i wspiera niezakłóconą ciągłość pracy magazynu. W jednostkach budżetowych dostawy materiałów występują w znacznych odstępach czasowych co pozwala na rozliczanie dostaw wg cen nabycia. Jest to kolejny argument za pominięciem konta „300 – Rozliczenie zakupu” w planie kont jednostki budżetowej.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej
zobacz również: