Widget Menu

Aenean lacinia varius vulputate. Cras in tellus eros, vitae volutpat lectus. Suspendisse nec elit nec mi pretium ullamcorper.

Skarbówka nie ma nic przeciwko cateringom za złotówkę

Firma może stosować promocyjne ceny w transakcjach z wpływowymi osobami. Podatkowo na tym nie straci.

Rekomendacje influencerów przyciągają nowych klientów i zwiększają sprzedaż. Ten argument przekonał skarbówkę, która potwierdziła, że firma może sprzedawać swoje produkty za złotówkę, jeśli ma to uzasadnienie ekonomiczne. Tylko od tej złotówki zapłaci VAT należny, za to odliczy cały podatek z wydatków na zakupy.

O interpretację wystąpiła spółka zajmująca się przygotowywaniem i dostarczaniem żywności. Chce zwiększyć sprzedaż kateringu dietetycznego. W tym celu nawiązała współpracę z wpływowymi w świecie mediów społecznościowych osobami, tzw. influencerami. Sprzedaje im katering za złotówkę (netto), w zamian za to promują go na swoich profilach czy polecają znajomym. Influencerzy, którzy są trenerami personalnymi, rekomendują posiłki swoim podopiecznym.

Spółka argumentuje, że jest to dobry instrument polityki marketingowej. Z jej doświadczeń i analiz wynika, że współpraca ze znanymi osobami powinna się przyczynić do pozyskania nowych klientów i zwiększenia obrotów.

Jak rozliczyć 

Czy VAT należy zapłacić od złotówki? Spółka twierdzi, że tak. Jej zdaniem, mimo że cena jest promocyjna, to mamy do czynienia z transakcją odpłatną. Tak też wynika z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Podstawą opodatkowania jest więc zapłata (pomniejszona o należny VAT).

Spółka podkreśla, że przepisy ustawy o VAT nie ograniczają swobody przedsiębiorcy w ustalaniu ceny. Możliwa jest sprzedaż za kwoty istotnie niższe od rynkowej wartości produktów. Dodaje, że stosowanie promocyjnej ceny nie służy obejściu przepisów i uniknięciu opodatkowania danej czynności, ale jest w pełni uzasadnione ekonomicznie, wpisując się w strategię marketingową firmy.

Co na to fiskus? Zgodził się, że podatek należy zapłacić tylko od złotówki. Promocyjna cena jest podstawą opodatkowania.

Spółka zapytała też o odliczenie VAT od wydatków na sprzedawane influencerom posiłki. Jej zdaniem można go odpisać w całości. Podkreśla, że warunkiem odliczenia jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług do czynności opodatkowanych, których następstwem jest określenie VAT należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Tak jest w przedstawionej sytuacji. Sprzedaż kateringu jest bowiem opodatkowana (choć po cenie odbiegającej od rynkowej).

Spółka dodała też, że poniesione w trakcie akcji promocyjnej wydatki mają wygenerować wyższe obroty. Klienci zachęceni przez influencerów będą bowiem kupować katering już po rynkowych cenach. Wydatki na sprzedawane wpływowym osobom posiłki mają zatem związek z działalnością spółki.

Fiskusa przekonała ta argumentacja. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się, że spółka ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na posiłki sprzedawane po promocyjnej cenie.

Numer interpretacji: 0111-KDIB3-1.4012.507.2022.2.WN

Źródło: Rzeczpospolita

Webinar podatkowy


ADN Podatki oferuje rozwiązania prawno-podatkowe, które sprawdzają się w praktyce i pomagają efektywniej prowadzić biznes.
Zapraszamy! ✆ 517 263 211 biuro@adnpodatki.pl www.adnpodatki.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *