Sprawozdawczość ostrożnościowa w JSFP

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest odmienny sposób finansowania tych jednostek, które działają na podstawie środków powierzonych przez ogół społeczeństwa. Powierzenie tych środków obowiązuje na zasadzie formalnego autorytetu prawa i nie ma nic wspólnego z dobrowolnością, dlatego powinny być tworzone mechanizmy pozwalające na minimum kontroli dla wszystkich „finansujących”. JSFP nie działają na zasadzie podmiotów komercyjnych, decyzje inwestycyjne oparte są na misji społecznej co oznacza, że nie zawsze są przedsięwzięciami dochodowymi. Narzędziem, które jest pomocne w dostarczaniu informacji o skali zagrożeń jednostki powinna być sprawozdawczość budżetowa.

Sprawozdawczość finansowa powinna być podstawą systemu zabezpieczającego przed zagrożeniami prowadzenia normalnej działalności, oczywiście sama sprawozdawczość finansowa nie jest w stanie uchronić żadnej jednostki przed jakimkolwiek ryzykiem, gdyż jest to tylko i wyłącznie dostarczanie informacji zarówno ogólnych jak i bardzo szczegółowych przekrojów informacyjnych, a także analitycznych. Wśród informacji będących podstawą takie systemu informacji w związku z zagrożeniami tworzą następujące aspekty:

  • informacja o zagrożonych składnikach majątku,
  • informacja o wykonaniu lub też przekroczeniu limitów i progów ostrożnościowych zadłużenia,
  • informacja o dotychczas utworzonych rezerwach,
  • informacja możliwościach zabezpieczenia ryzyka

Informacja o zaciągniętych zobowiązaniach w jednostkach sektora finansów publicznych ma kluczowe znaczenie dla szacowania potencjalnego przekroczenia progów ostrożnościowych. Może to być podstawą do ustalania krótko- i średniookresowej strategii działania jednostki, gdyż zagrożenie przekroczenia progu często wstrzymuje zadania inwestycyjne. Zobowiązania są również ważne w przypadku szacowania wypłacalności jednak ten problem nie jest tak ważny w przypadku JSFP, gdyż jednostki te mają zawsze możliwość skorzystania z pomocy jednostek nadrzędnych lub organów założycielskich jednak nie należy traktować środków budżetowych jako nieograniczone. Omawiane informacje zawarte są w różnych arkuszach sprawozdawczości budżetowej, a ich analiza wymaga jednak znaczącej wiedzy potencjalnego użytkownika (czytelnika).

Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości

zobacz również:

Dodaj komentarz