Prowadzenie działalności gospodarczej i świadczenie usług drogą elektroniczną

W doktrynie prawa podkreśla się, że w pojęciu usług świadczonych drogą elektroniczną mieści się szereg działań prowadzonych on-line – na przykład usługa wyszukiwania różnego rodzaju treści w Internecie, przesyłania i przechowywania danych, oferowania informacji handlowych, zawieranie umów on-line (por. J. Gołaczyński, K. Kowalik-Bańczyk, A. Majchrowska, M. Świerczyński, Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Komentarz, Oficyna, 2009, kom. do art. 2).
Wskazana ustawa ustala dodatkowe obowiązki dla przedsiębiorcy, który zamierza rozpocząć świadczenie usług drogą elektroniczną. Należy wskazać na najważniejsze regulacje przedmiotowej ustawy, które mogą znaleźć zastosowanie w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej przy wykorzystaniu Internetu. Na podstawie art. 7 ustawy przedsiębiorca świadczący usługi przy wykorzystaniu Internetu umożliwi nieodpłatnie usługobiorcy korzystanie przez usługobiorcę z usługi świadczonej drogą elektroniczną, w sposób uniemożliwiający dostęp osób nieuprawnionych do treści przekazu składającego się na tę usługę. Zgodnie z powyższym, to na przedsiębiorcy świadczącym usługi ciąży obowiązek bezpłatnego zapewnienia bezpiecznego połączenia internetowego oraz powinność zapewnienia poufności, prywatności i integralności (nienaruszalności) informacji i danych. Ponadto przedsiębiorca umożliwi nieodpłatnie usługobiorcy jednoznaczną identyfikację stron usługi świadczonej drogą elektroniczną oraz potwierdzenie faktu złożenia oświadczeń woli i ich treści, niezbędnych do zawarcia drogą elektroniczną umowy o świadczenie tej usługi, w szczególności przy wykorzystaniu bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Ustawa nakłada ponadto na przedsiębiorcę obowiązek określenia regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną (art. 8 ustawy). Wskazany regulamin powinien określać w szczególności rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną oraz warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, a także tryb postępowania reklamacyjnego.
Wskazany powyżej regulamin przedsiębiorca powinien udostępnić nieodpłatnie kontrahentowi przed zawarciem umowy. W praktyce wystarczające może być udostępnienie wskazanego regulaminu np. w jednej z „zakładek” strony internetowej, za pośrednictwem której będzie prowadzona działalność gospodarcza, a następnie dostarczenie regulaminu przed zawarciem umowy do kontrahenta, np. drogą mailową.
Ponadto ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną nakłada dodatkowe obowiązki informacyjne na przedsiębiorcę. W dużej części wskazane obowiązki pokrywają się z informacjami, które przedsiębiorca powinien udostępnić konsumentom na podstawie ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów. Należy również zwrócić uwagę, że zakres podawanych informacji nie jest nadmiernie szeroki, przy czym obowiązki informacyjne zasadniczo obejmują informacje podstawowe dla prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Przedsiębiorca powinien podać wskazane informacje w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca tj. poprzez Internet. Przedsiębiorca zobowiązany jest poddać m.in. adresy elektroniczne, oraz imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres.

Dodaj komentarz