Elementy sprawozdania z działalności jednostki, część 2

Jeżeli jest to istotne dla oceny sytuacji jednostki, sprawozdanie z działalności powinno obejmować również wskaźniki finansowe i niefinansowe, łącznie z informacjami dotyczącymi zagadnień środowiska naturalnego i zatrudnienia, a także dodatkowe wyjaśnienia do kwot wykazanych w sprawozdaniu finansowym.
Dodatkowo podczas sporządzania sprawozdania z działalności spółek giełdowych, należy pamiętać o uzupełnieniu informacji wymaganych ustawą o rachunkowości o informacje, których wymaga Rozporządzenie Ministra Finansów z 19 lutego 2009 roku w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim.

Elementy wymienione powyżej mogą być zawarte w sprawozdaniu w dowolnym układzie, gdyż ustawodawca nie narzuca sposobu ich prezentacji, należy jednak pamiętać, iż powinno być ono w formie czytelnej i przejrzystej.

Najczęściej spotykanym problemem jest kwestia zmiany kierownictwa jednostki po zakończeniu roku obrotowego a przed sporządzeniem sprawozdania. W przypadku zmiany składu organu zarządzającego, sprawozdanie sporządza organ obecnie pełniący funkcje zarządzającą, a nie odwołany. Należy jednak pamiętać, że kodeks spółek handlowych daje prawo nowemu organowi do ubiegania się o złożenie wyjaśnień od poprzedniego organu w toku przygotowania sprawozdania.

Poprawnie sporządzone i zweryfikowane przez biegłego rewidenta sprawozdanie jest składane wraz ze sprawozdaniem finansowym do Krajowego Rejestru Sądowego, nie ma obowiązku jego składania do Urzędu skarbowego ani też publikacji w Monitorze Polskim B.

Ponadto na podstawie ustawy z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców zniesieniu ulega obowiązek publikacji sprawozdania w Monitorze Polskim B.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *