W uzasadnieniu do przedmiotowych zmian ustawodawca podnosił, iż nowelizacja przepisów będzie prowadziła do harmonizacji polskich regulacji z prawem wspólnotowy, a w szczególności z art. 16 Dyrektywy 2006/112/WE Rady Unii Europejskiej z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że przepis ten stanowi, iż wykorzystanie przez podatnika towarów stanowiących część majątku jego przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników, które przekazuje nieodpłatnie lub, w ujęciu ogólnym, które przeznacza do celów innych niż prowadzona przez niego działalność, gdy VAT od powyższych towarów lub ich części podlegał w całości lub w części odliczeniu, jest uznawane za odpłatną dostawę towarów. Tym samym zdaniem autora nie jest on wystarczająco jednoznaczny w kwestii obowiązku opodatkowania VAT nieodpłatnych przekazań związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W wyniku dokonanej nowelizacji przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT będą podlegały wszelkiego rodzaju przekazania nieodpłatne o charakterze marketingowym (np. reklama, reprezentacja, sprzedaż premiowa), jak również przekazania na rzecz pracowników wynikające z przepisów prawa pracy (np. przekazanie napojów, posiłków profilaktycznych), o ile tylko podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.