Jest to proces bardzo skomplikowany i złożony, który w największym stopniu obciąża pracowników służb finansowo – księgowych jednostki. Jednak pracownicy ci nie są w stanie sami efektywnie przeprowadzić całego procesu, gdyż występuje konieczność współpracy pracowników wszystkich komórek jednostki. Pracownicy komórek merytorycznych wykorzystują swoją fachową wiedzę (często technologiczną lub prawniczą), której ze względu na charakter pracy nie posiadają pracownicy pionu finansowego.
Budżetowanie zadaniowe jest nowym procesem w praktyce sektora finansów publicznych. Zasady przygotowania i organizacji całego procesu są w fazie dopracowywania i udoskonalania. Koniecznością jest efektywny podział prac i obowiązków w poszczególnych fazach procesu budżetowania zadaniowego, który jest nieodzownym obowiązkiem najwyższego kierownictwa jednostki. Znaczące zaangażowanie kierownictwa jest podstawą do efektywnego przeprowadzenia procesu budżetowania. Kadra kierownicza bierze udział we wszystkich fazach procesu jednak należy wymienić obowiązki, w których jej rola jest kluczowa.
Pierwszym obowiązkiem ciążącym na najwyższym kierownictwie jest ustalenie celów i mierników w procesie budżetowania. Ustalanie celów jest kluczowym zadaniem kierownictwa wynikającym z wizji działania całej jednostki w przyszłości. Należy pamiętać, że ustalane cele jednostki muszą być zgodne z planami oraz muszą być możliwe do realizacji jednak nie może być to powodem do rezygnacji z najbardziej ambitnych celów skupiając się na wytyczeniu najprostszych celów do realizacji.
Po zasięgnięciu opinii „wykonalności” celów w komórkach merytorycznych należy niezwłocznie przystąpić do ustalania mierników realizacji celów. Zadanie to powinno być również skonsultowane z pracownikami pionu finansowego, gdyż może dojść do sytuacji, w której pozyskanie informacji niezbędnej do wyliczenia danego miernika jest działaniem bardzo czasochłonnym. W takim przypadku kierownictwo powinno podjąć decyzję o zamianie miernika. Kadra kierownicza musi również podjąć działania związane z kontrolą i oceną przyjętych mierników polegających na sprawdzeniu czy wszystkie zaplanowane działania zostały zrealizowane. W przypadku niezgodności należy niezwłocznie ustalić przyczyny oraz podjąć działania korygujące.
Budżetowanie zadaniowe jest nowym procesem w praktyce sektora finansów publicznych. Zasady przygotowania i organizacji całego procesu są w fazie dopracowywania i udoskonalania. Koniecznością jest efektywny podział prac i obowiązków w poszczególnych fazach procesu budżetowania zadaniowego, który jest nieodzownym obowiązkiem najwyższego kierownictwa jednostki. Znaczące zaangażowanie kierownictwa jest podstawą do efektywnego przeprowadzenia procesu budżetowania. Kadra kierownicza bierze udział we wszystkich fazach procesu jednak należy wymienić obowiązki, w których jej rola jest kluczowa.
Pierwszym obowiązkiem ciążącym na najwyższym kierownictwie jest ustalenie celów i mierników w procesie budżetowania. Ustalanie celów jest kluczowym zadaniem kierownictwa wynikającym z wizji działania całej jednostki w przyszłości. Należy pamiętać, że ustalane cele jednostki muszą być zgodne z planami oraz muszą być możliwe do realizacji jednak nie może być to powodem do rezygnacji z najbardziej ambitnych celów skupiając się na wytyczeniu najprostszych celów do realizacji.
Po zasięgnięciu opinii „wykonalności” celów w komórkach merytorycznych należy niezwłocznie przystąpić do ustalania mierników realizacji celów. Zadanie to powinno być również skonsultowane z pracownikami pionu finansowego, gdyż może dojść do sytuacji, w której pozyskanie informacji niezbędnej do wyliczenia danego miernika jest działaniem bardzo czasochłonnym. W takim przypadku kierownictwo powinno podjąć decyzję o zamianie miernika. Kadra kierownicza musi również podjąć działania związane z kontrolą i oceną przyjętych mierników polegających na sprawdzeniu czy wszystkie zaplanowane działania zostały zrealizowane. W przypadku niezgodności należy niezwłocznie ustalić przyczyny oraz podjąć działania korygujące.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
zobacz również: