Właściwe gospodarowanie powierzonymi środkami pieniężnymi i zasobami rzeczowymi jest kluczowym elementem zarządzania każdą organizacją. W przypadku jednostek sektora finansów publicznych zarządzający muszą liczyć się z dodatkową odpowiedzialnością karną z tytułu niewłaściwego zarządzania mieniem publicznym. Niektóre rozwiązania dotyczące katalogu działań niedozwolonych znacząco ograniczają swobodę działania pracowników jednostek sektora finansów publicznych. W lutym 2012 roku wchodzą w życie nowe regulacje prawne związane z przestrzeganiem dyscypliny finansów publicznych.
Jednym ze znacząco rygorystycznych znowelizowanych przepisów jest nowelizacja art. 5: niezgodne z przepisami umorzenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych, odroczenie jej spłaty lub rozłożenie spłaty na raty albo dopuszczenie do przedawnienia tej należności. Nowością jest zakaz rozłożenia należności na raty. Jest to jednak, w rozumieniu autora, przepis niekorzystny. Brak możliwości ratalnej spłaty należności jest często brakiem możliwości otrzymania danej należności, nowelizacja ta godzi również w szeroko rozumiany interes publiczny.
Kolejnym znowelizowanym przepisem związanym z działalnością służb finansowo – księgowych jednostki. Dodano art. 18b. w brzmieniu: Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niedokonanie lub nienależyte dokonanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczej lub finansowej z planem finansowym lub kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących takiej operacji… Przepis ten obciąża dodatkową odpowiedzialnością za brak kontroli częściowo merytorycznej jak również formalno rachunkowej. Wprowadzenie tego przepisu implikuje konieczność wprowadzenia zmian w zasadach obiegu dowodów księgowych jednostki.
Ważnym przepisem jest również art. 18c. Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych obowiązków w zakresie kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych. Jest to przepis dodatkowo sankcjonujący obowiązek stosowania kontroli zarządczej w jednostce. Kluczowe znaczenie w tym aspekcie ma konieczność zapewnienia efektywności działania w ramach sprawowania kontroli zarządczej.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
zobacz również: