Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 UoVAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w ww. przepisie, zgodnie z art. 7 ust. 1 UoVAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Świadczeniem usług w świetle art. 8 ust. 1 UoVAT jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 UoVAT.
Przepis art. 41 ust. 1 UoVAT stanowi, iż podstawowa stawka podatku VAT wynosi 22 % z zastrzeżeniem, iż w związku z art. 146a pkt 1 UoVAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., stawka podstawowa została podniesiona do wysokości 23 %. Ustawodawca na mocy art. 41 ust. 2 UoVAT w załączniku nr 3 do UoVAT (dalej zwany: Załącznikiem) zamieścił wykaz towarów i usług, dla których zastosowanie ma obniżona stawka podatku, która wynosi 7 %, z zastrzeżeniem, iż w związku z art. 146a pkt 2 UoVAT od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka obniżona została podniesiona do
wysokości 8 %.
Pozycje 179, 182 – 185 Załącznika wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku VAT dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją (np. usługi związane z działalnością obiektów sportowych), a pod pozycją 186 Ustawodawca wskazał „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” – bez względu na symbol PKWiU.
Pojęcie ,,rekreacja” nie została zdefiniowane w przepisach UoVAT, w związku z czym zgodnie z poglądem wyrażonym przez MF w interpretacji należy odnieść się do definicji słownikowej – ,,(…) Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje rekreację jako „aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu”, Wielki Słownik Języka Polskiego (http://www.wsjp.pl/) za rekreację uznaje „ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu”, „Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem” Władysława Kopalińskiego (Świat Książki, Warszawa 2000) definiuje rekreację jako „odpoczynek, rozrywka, wytchnienie, pochodzące od łacińskiego „recreatio” czyli powrót do zdrowia, sił”. (…).”
W związku z powyższą definicją pojęcia ,,rekreacja” oraz pozycją 179, 182 – 185 Załącznika, należy wskazać, iż przez ww. pojęcie należy rozumieć różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu, co oznacza, iż ,,rekreacja” obejmuje m.in zajęcia takie jak fitness, czy aerobik, ale również taką aktywność jak np. korzystanie z sauny.
Na zasadność powyższego oprócz MF w interpretacji, wskazał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2015 r., znak: IBPP2/4512-47/15/IK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 13 kwietnia 2015 r., znak: IPTPP1/4512-64/15-4/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2015 r., znak: IPPP3/4512-36/15-2/IG.
W tym miejscu należy wskazać, iż obniżoną stawką podatku VAT objęte są również pozostałe usługi związane z rekreacją, wyłącznie w zakresie wstępu. Z uwagi na brak definicji ,,wstępu” w UoVAT należy powołać się na definicję słownikową jak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2015 r., znak: IBPP1/443-1311/14/ES, który wskazał, iż ,,(…) Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to „możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś”.(…).”
Mając na uwadze powyższe, należy podzielić zdaniem MC wyrażone w interpretacji, iż ,,(…) Zatem pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 182–186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki – możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej – możliwość tańczenia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, „na siłownię” – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie (…).”
Konsekwentnie, należy stwierdzić, iż obniżona stawka podatku VAT powinna być stosowana dla wszystkich typowych, normalnych usług świadczonych w związku z użytkowaniem danego obiektu.
Na zasadność powyższego wskazuje linia orzecznicza sądów administracyjnych. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 30 stycznia 2014 r., sygn. akt: I FSK 311/13, podkreślił ,,(…) Niewątpliwie wprowadzenie stawki obniżonej na usługi rekreacyjne służy rozpowszechnieniu zdrowego trybu życia poprzez udostępnienie tych usług i obniżenie kosztów. W tym kontekście nieracjonalne było by preferowanie poprzez stawki obniżone wyłącznie usług rekreacyjnych polegających na biernym korzystaniu z obiektów. Nieracjonalne było by różnicowanie podatkowe tych usług rekreacyjnych, które polegają na konieczności korzystania z urządzeń lub przyrządów (…).” Również organy podatkowe wypracowały w 2015 r. liczną jednolitą linię interpretacyjną czego dowodem są interpretacje indywidualne m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 kwietnia 2015 r., znak: IBPP2/4512-47/15/IK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 kwietnia 2015 r., znak: IBPP2/4512-67/15/KO, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 kwietnia 2015 r., znak: IBPP1/443-1311/14/ES, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 13 kwietnia 2015 r., znak: IPTPP1/4512-64/15-4/IG, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 marca 2015 r., znak: IBPP2/443-1257/14/IK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 marca 2015 r., znak: IBPP2/443-1246/14/IK, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 lutego 2015 r., znak: IPPP3/4512-36/15-2/IG, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2015 r., znak: IPPP3/4512-32/15-2/MC, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 lutego 2015 r., znak: IPPP2/443-1160/14-3/DG, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 15 stycznia 2015 r., znak: IPTPP1/443-718/14-4/RG, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 stycznia 2015 r., znak: IPTPP1/443-706/14-9/RG, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 stycznia 2015 r., znak: IBPP2/443-933/14/JJ.
Mając na uwadze powyższe, niewątpliwie obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8 % na podstawie art. 41 ust. 2 UoVAT w związku z pozycją 186 Załącznika powinna być stosowana przez podatników do usług związanych z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu), oraz w zakresie świadczenia, które normalnie (typowo) wchodzą do tych usług. Konsekwentnie należy stwierdzić, iż do usług rekreacyjnych (kręgle, bilard, kasyno, kort tenisowy, sala fitness) zastosowanie ma obniżona stawka podatku VAT w wysokości 8 %.