500 dni do EURO 2012

– Kluczowe dla Euro, ale przecież także dla Polski po turnieju są lotniska. Zyskają one dużo większe możliwości, które w przypadku Warszawy, Wrocławia, Poznania i Gdańska oznaczają prawie dwukrotnie większą ilość operacji na godzinę – powiedział Donald Tusk 24 stycznia podczas konferencji na placu budowy stadionu PGE Arena Gdańsk. – Spodziewamy się, że w związku z EURO 2012 będzie ponad 30 tys. nowych miejsc pracy – dodał premier.

 

Według ekspertów ze Szkoły Głównej Handlowej dzięki EURO 2012 w latach 2008 – 2020 PKB naszego kraju wzrośnie o ok. 2,1 proc., czyli o 28 mld zł. O wzroście PKB zadecydują przede wszystkim inwestycje infrastrukturalne, ale także rozwój usług turystycznych oraz wykorzystanie stadionów i centrów pobytowych.
 
inwestycje:

  • Stadion Miejski w Poznaniu – oddany do użytku we wrześniu 2010 r. Może pomieścić maksymalnie 43 tys. widzów.
  • PGE Arena Gdańsk – na stadionie trwają prace montażowe i wykończeniowe. Budowa ma zakończyć się w  kwietniu 2011 r.  Stadion zostanie oddany do użytku w czerwcu 2011 r. PGE Arena Gdańsk przewidziana jest na 41 tys. kibiców. Powierzchnia komercyjna stadionu to 17 tys. m2.
  • Stadion Narodowy w Warszawie – na początku stycznia na stadionie zakończono montaż konstrukcji dachu, czyli operację „big lift”. Teraz, trwają przygotowania do montażu konstrukcji pod elewację aluminiową oraz łuków podtrzymujących dach. Wykonywane są posadzki betonowe i kamienne na najniższej kondygnacji i prace instalacyjne wewnątrz obiektu. Budowa stadionu zakończy się w czerwcu 2011 r. Uroczystość otwarcia planowana jest na lipiec 2011 r., a na wrzesień 2011 r. mecz towarzyski Polska – Niemcy. Rozgrywki będzie mogło oglądać 55 tys. widzów. Powierzchnia komercyjna obiektu to 27,5 tys m2.
  • Stadion Miejski we Wrocławiu – na stadionie rozpoczął się montaż konstrukcji stalowej dachu i elewacji. Trwają też prace instalacyjne wewnątrz obiektu. Uroczyste otwarcie planowane jest na październik 2011 r. Stadion pomieści 43 tys. osób. Jego powierzchnia komercyjna to 12,5 tys. m kw.
  • Lotnisko we Wrocławiu – wzbogaci się o nową płytę postojową oraz terminal pasażerski. Na terminalu trwają już prace wykończeniowe. Planuje się, że budowa zakończy się w II kwartale bieżącego roku. W lutym 2011 r. rozpocznie się procedura wyboru wykonawcy płyty postojowej. Roboty potrwają do grudnia 2011 r. Koszt rozbudowy lotniska wynosi 425 mln zł. Po rozbudowie liczba operacji na godzinę zwiększy się dwukrotnie.
  • Lotnisko w Gdańsku – trwa budowa terminalu pasażerskiego (planowane zakończenie w marcu 2012 r.) oraz drogi kołowania i płyty postojowej (planowane zakończenie w III kw. 2011 roku). Budżet projektu wynosi 310 mln zł. Przepustowość lotniska zwiększy się z 12 do 30 operacji na godzinę.
  • Lotnisko w Warszawie – trwają prace związane z modernizacją skrzyżowania dróg startowych oraz rozbudową i modernizacją obiektów terminalowych. Zakończono montaż elewacji Terminalu II. Rozpoczęto prace wykończeniowe wewnątrz obiektu. Wszystkie inwestycje powinny zakończyć się w grudniu 2011 roku. Koszt to 170 mln zł. Przepustowość lotniska zwiększy się z 41 do 53 operacji na godzinę.
  • Lotnisko w Poznaniu – na lotnisku w Poznaniu rozpoczęto przetarg na wybór inżyniera nadzorującego budowę drogi kołowania i rozbudowę terminala pasażerskiego. Realizacja zaplanowanych inwestycji uzależniona jest od otrzymania przez lotnisko decyzji środowiskowej (planowana data 31 stycznia 2011 r.). W przypadku uzyskania decyzji w styczniu 2011, prace inwestycyjne w porcie lotniczym w Poznaniu mają zakończyć się w kwietniu 2012 roku. Koszt budowy szacowany jest na 232 mln zł. Dzięki inwestycji liczba operacji na godzinę zwiększy się z 14 do 30.
  • Autostrada A1 – przyspieszy komunikację między Gdańskiem, Poznaniem i Warszawą. Dzięki budowie jej południowego odcinka łatwiejszy przejazd będą mieli kibice z przyjeżdżający z Czech lub Słowacji. W grudniu 2011 r. powstanie odcinek A1 Nowe Marzy – Toruń o długości 62,4 km. Pozostałe trzy odcinki: Toruń – Stryków,  Pyrzowice – Maciejów – Sośnica  i Sośnica – Gorzyczki będą gotowe w przyszłym roku. Łączna długość budowanych odcinków to 298,7 km. Ich koszt wynosi 21,4 mld zł.
  • Autostrada A2 – połączy Polskę centralną z Europą Zachodnią. W ramach przygotowań do Euro powstają dwa odcinki: Nowy Tomyśl – Świecko i Stryków – Konotopa o łącznej długości 196 km. Budowa odcinka Nowy Tomyśl – Świecko zakończy się w listopadzie 2011 r., a odcinka centralnego w 2012 r. Koszt całej inwestycji to 8,4 mld zł.
  • Autostrada A4 – połączy wschodnią i zachodnią granicę Polski. Z 5 przygotowywanych na Euro odcinków 2 już są gotowe: Wielicka – Szarów oraz Zgorzelec – Krzyżowa.  Pozostałe 3 odcinki w budowie to: Rzeszów – Korczowa, Tarnów – Rzeszów i Krzyż – Rzeszów Wschodni, Kraków – Tarnów, Szarów – Krzyż. Łączna długość budowanych odcinków to 297, 4 km, ich koszt wyniesie 13, 2 mld zł.
  • Autostrada A8 – obwodnica Wrocławia (autostrada A8), licząca 35, 4 km. Jej koszt to 4 mld zł. Zostanie otwarta w lipcu 2011 r.
  • Dworce kolejowe – w ramach przygotowań do EURO 2012 w Polsce trwa modernizacja dworców kolejowych. W stolicy trwają prace na Dworcu Wschodnim i Centralnym. Dworce Wrocław Główny (w budowie) oraz Poznań Główny (projekt na etapie wniosku) mają zostać oddane do użytku w połowie II kwartału 2012 r. Dworzec Centralny w Warszawie zostanie zmodernizowany do listopada 2011 r.

KPRM/red.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *