Należy wskazać, że w orzecznictwie sądów administracyjnych nie wypracowano jednolitego stanowiska dotyczącego znaczenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w kontekście przeznaczenia gruntu. Zdaniem niektórych składów orzekających (np. WSA w Bydgoszczy, sygn. akt I SA/Bd 181/10, wyrok NSA z 22 lipca 2008 r., sygn. akt I FSK 868/07) wprawdzie studium nie jest aktem prawa miejscowego jednakże jego postanowienia są wiążące dla organów gminy. Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jest obok miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania, środkiem prawnym kształtowania polityki przestrzennej przewidzianym przez ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Te właśnie środki mają bezpośredni wpływ na gospodarkę nieruchomościami w skali gminy i w odniesieniu do konkretnego właściciela nieruchomości. Z tego też względu, w przypadku gdy brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, zdaniem niektórych składów orzekających można odwoływać się do zapisów w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Warto także dodać, że zdaniem niektórych sądów administracyjnych w przypadku braku planów zagospodarowania przestrzennego, alternatywnym sposobem ustalenia przeznaczenia gruntu jest odwołanie się do zapisów w ewidencji gruntów i budynków. Podobnie jak w komentowanym wyroku, składy orzekające w tych sprawach nie zaakceptowały zatem możliwości odwoływania się do zapisów zawartych w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy.
Pojawiająca się rozbieżność w orzecznictwie sądów administracyjnych dotycząca stosowania studium w braku planu zagospodarowania przestrzennego skłoniła jeden ze składów orzekających NSA do przedstawienia pytania prawnego poszerzonemu składowi 7 sędziów NSA. Rozprawa w tym zakresie nie została jeszcze wyznaczona.