- zasadność wszczęcia kontroli bez zawiadomienia przedsiębiorcy – art. 79 ust. 2 SDG;
- wszczęcie kontroli z uchybieniem terminów z art. 79 ust. 4 SDG, tj. po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni;
- wszczęcie kontroli bez upoważnienia – art. 79a ust. 1 SDG;
- nieprawidłowości w treści upoważnienia do przeprowadzenia kontroli – art. 79a ust. 6 SDG;
- nie okazanie przez kontrolującego przedsiębiorcy legitymacji służbowej przy przystąpieniu do wykonywania czynności kontrolnych – art. 79a ust. 1 SDG;
- nie poinformowanie kontrolowanego przedsiębiorcy o jego prawach i obowiązkach w trakcie kontroli – art. 79b SDG;
- prowadzenie kontroli bez udziału kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej – art. 80 ust. 1 SDG;
- podjęcie i prowadzenie więcej niż jednej kontroli u tego samego przedsiębiorcy w sytuacji, gdy nie zachodzą przesłanki z art. 82 ust. 1 SDG;
- przekroczenie dopuszczalnego czasu trwania kontroli – art. 83 ust. 1 SDG;
- podejmowania i prowadzenia kontroli bez ograniczeń czasowych w przypadkach innych niż wymienione w art. 83 ust. 2 SDG.
Zamknięty katalog czynność oznacza, że uchybienie przez organ podatkowy innym przepisom SDG, czy też dokonanie czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów ustawy Ordynacja podatkowa nie może stanowić podstawy wniesienia sprzeciwu. Należy również przypomnieć, że cytowany przepis znajduje się w ustawie o Swobodzie działalności gospodarczej a zatem dotyczy tylko przedsiębiorców. Podatnik nie posiadający formalnej rejestracji działalności gospodarczej nie będzie mógł skorzystać z instytucji sprzeciwu.
Ciekawą zatem wydaje się być sytuacja, w której przedsiębiorca (kontrolowany) składa sprzeciw od czynności nie wymienionych przez ustawodawcę w art. 84c ust. 1 SDG. W takim przypadku zgodnie z istniejącym orzecznictwem organ powinien powiadomić stronę o braku możliwości wniesienia sprzeciwu. Tak wypowiedział się między innymi WSA w Łodzi z dnia 18 listopada 2009 r., sygn. akt nr III SA/Łd 373/09. „W przypadku braku możliwości wniesienia sprzeciwu od czynności nie wymienionych w katalogu czynności wykonywanych przez organy kontroli, od których przysługuje sprzeciw organ powinien powiadomić stronę o braku możliwości wniesienia sprzeciwu”.
Organ kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania sprzeciwu, rozpatruje sprzeciw oraz wydaje postanowienie o:
- odstąpieniu od czynności kontrolnych albo
- kontynuowaniu czynności kontrolnych.
Wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie czynności kontrolnych przez organ kontroli, którego sprzeciw dotyczy. Wstrzymanie następuje z chwilą doręczenia kontrolującemu zawiadomienia o wniesieniu sprzeciwu do czasu rozpatrzenia sprzeciwu, a w przypadku wniesienia zażalenia do czasu jego rozpatrzenia. Jeżeli na skutek rozpatrzenia sprzeciwu wydane zostanie postanowienie o kontynuowaniu czynności kontrolnych organ może je kontynuować od dnia, w którym postanowienie to doręczono przedsiębiorcy, a jeżeli wniósł on zażalenie – od dnia, w którym przedsiębiorcy doręczono postanowienie organu II instancji.
Na postanowienie organu rozpatrującego sprzeciw przedsiębiorcy przysługuje zażalenie w terminie 3 dni od dnia otrzymania postanowienia. Rozstrzygnięcie zażalenia następuje w drodze postanowienia, nie później niż w terminie 7 dni od dnia jego wniesienia. Nierozpatrzenie sprzeciwu w terminie 3 dni jest równoznaczne w skutkach z wydaniem przez organ właściwy postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych. Nierozpatrzenie zażalenia w terminie 7 dni jest równoznaczne w skutkach z wydaniem przez organ właściwy postanowienia uznającego słuszność wniesionego zażalenia.
Rozpatrzenie zatem sprzeciwu i wydanie postanowienia nie obejmuje doręczenia tego postanowienia. Również siedmiodniowy termin, o którym mowa wyżej, zaczyna swój bieg w dacie wpływu zażalenia do organu odwoławczego, a zatem wówczas, gdy organ ten może przystąpić do rozpatrywania tego zażalenia.
Niezależnie od powyższego w pewnych przypadkach wniesienie sprzeciwu jest niedopuszczalne. Sytuacja taka ma miejsce gdy podstawą prawną do przeprowadzenia kontroli podatkowej są następujące przepisy prawa:
- art. 79 ust. 2 pkt 2, art. 80 ust. 2 pkt 2, art. 82 ust. 1 pkt 2, art. 83 ust. 2 pkt 2 SDG, tj. przeprowadzenie kontroli jest niezbędne do przeciwdziałania popełnienia przestępstwa/ wykroczenia skarbowego,
- art. 84a pkt 7 SDG, tj. kontroli podatkowej działalności przedsiębiorców w zakresie sprzedaży dokonywanej poza punktem stałej lokalizacji (sprzedaż obwoźna i obnośna dokonywana na targowiskach).