Niezapowiedziane wizyty urzędników organów podatkowych

Tymczasem częstą praktyką organów podatkowych jest wszczynanie kontroli podatkowej bez dopełnienia tego obowiązku.

Artykuł 291c Ordynacji podatkowej stanowi, iż do kontroli działalności gospodarczej podatnika będącego przedsiębiorcą stosuje się przepisy rozdziału 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r.  o swobodzie działalności gospodarczej. Natomiast art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej wyraźnie przewiduje, iż organy kontroli mają obowiązek zawiadamiać przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli. Potwierdza to również art. 282b Ordynacji podatkowej, który przewiduje, iż wszczęcie kontroli podatkowej wymaga uprzedniego zawiadomienia kontrolowanego przez organ podatkowy o takim zamiarze. Także wszczęcie postępowania kontrolnego prowadzonego przez organy kontroli skarbowej musi zostać poprzedzone zawiadomieniem o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego (art. 13 ust. 1a ustawy z dnia 28 września 1991 r.  o kontroli skarbowej).

Ratio legis takiego rozwiązania prawnego nie budzi większych wątpliwości. Celem instytucji zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej jest bowiem zwiększenie zaufania podatników do organów podatkowych oraz umożliwienie kontrolowanym przygotowania właściwej organizacji procesu pracy na czas planowanej kontroli. Zawiadomienie o wszczęciu kontroli podatkowej wymusza również na organach podatkowych zarządzanie czynnościami kontrolnymi w taki sposób, aby organy realizowały swoje zadania zgodne z przepisami regulującymi wszczęcie i prowadzenie kontroli podatkowej oraz z zasadami szybkości, ekonomii i gospodarności.

Jedynie wyjątkowo, i w ściśle określonych w ustawie przypadkach organ może odstąpić od obowiązku zawiadomienia o planowanej kontroli. Możliwość taka dotyczy bowiem wyłącznie przypadków przewidzianych w przepisach art. 79 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej oraz określonych w art. 282c ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Przy czym po wszczęciu kontroli podatkowej bez uprzedniego zawiadomienia, na organie podatkowym spoczywa dodatkowy obowiązek poinformowania kontrolowanego o przyczynie braku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli.

Organy podatkowe nie mają obowiązku zawiadamiania o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, jeżeli kontrola:

  • dotyczy zasadności zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług,
  • ma być wszczęta na żądanie organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe,
  • dotyczy opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych,
  • dotyczy niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej,
  • ma być podjęta w oparciu o informacje uzyskane na podstawie przepisów o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu,
  • zostaje wszczęta w trybie, o którym mowa w art. 284a § 1,
  • ma charakter doraźny dotyczący ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, użytkowania kasy rejestrującej lub sporządzania spisu z natury;
  • dotyczy podatku od wydobycia niektórych kopalin.

Organy podatkowe nie mają również obowiązku zawiadamiania o zamiarze wszczęcia kontroli, jeżeli organ  posiada informacje z których wynika, że kontrolowany: został prawomocnie skazany w kraju  za popełnienie przestępstwa skarbowego, przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu, przestępstwa zasadom rachunkowości lub wykroczenia polegającego na utrudnianiu kontroli albo jest zobowiązanym w postępowaniu egzekucyjnym w administracji albo nie ma miejsca zamieszkania lub adresu siedziby albo doręczanie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione. Przyczyna odstąpienia od obowiązku zawiadamiania kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli musi być podatnikowi znana oraz musi wynikać ze wskazanych wyżej przepisów.

Pomimo jasno określonych w ustawie zasad wszczynania kontroli podatkowej, jednym  z najczęstszych problemów praktycznych z jakimi obecnie stykają się podatnicy są nagłe  i niezapowiedziane wcześniej kontrole podatkowe organów podatkowych. Organy podatkowe powszechnie wszczynają  kontrole bez żadnego uprzedzenia podatnika w tym zakresie. Niechlubną praktyką organów podatkowych stały się niezapowiedziane wizyty urzędników podatkowych w celu wszczęcia czynności kontrolnych. Częstą praktyką organów jest również zaniechanie obowiązku  informowania podatnika o przyczynach odstąpienia od obowiązku zawiadomienia. Bezprawne zaniechania organów przed podjęciem pierwszych czynności kontrolnych powodują, iż podatnicy nie mają możliwości zweryfikowania, czy nawet zidentyfikowania, prawidłowości zastosowania któregoś
z wyjątków od obowiązku zawiadomienie o wszczęciu kontroli.

Jeżeli kontrolujący podjęli czynności kontroli z naruszeniem obowiązku zawiadomienia kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatnik może wnieść sprzeciw do organu kontroli.  Sprzeciw może dotyczyć również innych naruszeń prawa, których dopuścił się organ np: przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania kontroli, podjęcia kontroli bez okazania legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz niepoinformowania kontrolowanego o jego uprawnieniach  i obowiązkach w trakcie kontroli. Sprzeciw wnosi się na piśmie do organu kontroli, o czym zawiadamia się kontrolującego (pracownika organu kontroli). Obowiązuje krótki, trzydniowy termin na wniesienie sprzeciwu liczony od dnia wszczęcia kontroli. W wyniku rozpoznania sprzeciwu organ kontroli wydaje postanowienie o odstąpieniu od czynności kontrolnych lub kontynuowaniu czynności kontrolnych. Na niekorzystne postanowienie organu przysługuje podatnikowi zażalenie. Odstąpienie od czynności kontrolnych nie oznacza jednak, iż organ nie może ponownie wszcząć kontroli podatkowej w tym samym przedmiocie, gdyż w zakresie spraw nierozstrzygniętych decyzją ostateczną organu podatkowego, kontrola podatkowa może być ponownie wszczęta.

Z dotychczasowej praktyki Naszej Kancelarii wynika, że inną konsekwencją  wszczęcia kontroli bez zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia może być bezwzględny zakaz dowodowy. Przeprowadzenie czynności kontrolnych z naruszeniem przepisów regulujących prowadzenie kontroli podatkowej skutkuje niemożnością wykorzystania zebranych dowodów. Powyższa sankcja wynika wyraźnie z art. 77 ust. 6 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, który stanowi, iż dowody przeprowadzone w toku kontroli przez organ kontroli z naruszeniem przepisów prawa w zakresie kontroli działalności gospodarczej przedsiębiorcy, jeżeli miały istotny wpływ na wyniki kontroli, nie mogą stanowić dowodu w żadnym postępowaniu administracyjnym, podatkowym, karnym lub karno-skarbowym dotyczącym kontrolowanego przedsiębiorcy. Potwierdza to wyrok  WSA w Poznaniu z dnia 2 lutego 2011 r. w którym sąd ten zajął stanowisko, iż podjęcie kontroli z pominięciem doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli i bez możliwości zweryfikowania zastosowania któregoś z wymienionych powyżej wyjątków stanowi istotne naruszenie prawa, które miało istotny wpływ na wynik sprawy (tak wyrok WSA w Poznaniu z dnia 2 lutego 2011 r., I SA/Po 707/10, www.nsa.gov.pl).

Dodaj komentarz