Niniejsze opracowanie dotyczy podstawowych obowiązków związanych z prowadzeniem jakiejkolwiek działalności w Internecie i nie zawiera analizy regulacji specyficznych dla danej działalności, które mogą wynikać z prawa telekomunikacyjnego, prawa autorskiego, ustawy o cenach, ustawa o ochronie danych osobowych czy prawa prasowego.
Ustanowienie regulaminu
Na dostawcy usług świadczonych drogą elektroniczna spoczywa obowiązek ustanowienia regulaminu świadczenia usług. Regulamin ten jest wzorcem umowny, który po jego zaakceptowaniu przez odbiorcę usługi będzie składać się na umowy pomiędzy stronami.
Regulamin powinien określać w szczególności: rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, warunki ich świadczenia (w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym), warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, a także tryb postępowania reklamacyjnego zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy.
Regulamin powinien zostać udostępniony nieodpłatnie usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług. Usługodawca powinien udostępnić regulamin w taki sposób aby na żądania odbiorcy usługi możliwe utrwalenia utrwalanie regulaminu na własnym komputerze.
Na dostawcy usług świadczonych drogą elektroniczna spoczywa obowiązek ustanowienia regulaminu świadczenia usług. Regulamin ten jest wzorcem umowny, który po jego zaakceptowaniu przez odbiorcę usługi będzie składać się na umowy pomiędzy stronami.
Regulamin powinien określać w szczególności: rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną, warunki ich świadczenia (w tym wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca, oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym), warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, a także tryb postępowania reklamacyjnego zgodnie z art. 8 ust. 3 Ustawy.
Regulamin powinien zostać udostępniony nieodpłatnie usługobiorcy przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług. Usługodawca powinien udostępnić regulamin w taki sposób aby na żądania odbiorcy usługi możliwe utrwalenia utrwalanie regulaminu na własnym komputerze.
Informacja handlowa
Wszelkie działania o charakterze propozycje zawarcia umowy (oferty), reklamę dotyczącą usług świadczonych droga elektroniczną strony stanowić informację handlową, której przesyłanie oraz zawartość jest przez Ustawę wprost uregulowana. Art. 9 Ustawy stanowi, iż informacja handlowa powinna zawierać a) oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne, b) wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych możliwości, o ile są one składnikiem oferty c) wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.
Ustawa zakazuje przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Za informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji (art. 9 ust. 2 Ustawy).
Samo kierowanie zapytania czy potencjalny odbiorca zgadza się on na otrzymywanie informacji handlowych na temat określonego produktu lub określonej usługi bywa w doktrynie prawa oceniane jako stanowiące per se niezamówioną informację handlową. Takiej oceny jednak należałoby dokonywać w konkretnym przypadku w zależności o treści oraz zakresu takiego zapytania.
Wszelkie działania o charakterze propozycje zawarcia umowy (oferty), reklamę dotyczącą usług świadczonych droga elektroniczną strony stanowić informację handlową, której przesyłanie oraz zawartość jest przez Ustawę wprost uregulowana. Art. 9 Ustawy stanowi, iż informacja handlowa powinna zawierać a) oznaczenie podmiotu, na którego zlecenie jest rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne, b) wyraźny opis form działalności promocyjnej, w szczególności obniżek cen, nieodpłatnych świadczeń pieniężnych lub rzeczowych i innych korzyści związanych z promowanym towarem, usługą lub wizerunkiem, a także jednoznaczne określenie warunków niezbędnych do skorzystania z tych możliwości, o ile są one składnikiem oferty c) wszelkie informacje, które mogą mieć wpływ na określenie zakresu odpowiedzialności stron, w szczególności ostrzeżenia i zastrzeżenia.
Ustawa zakazuje przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Za informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji (art. 9 ust. 2 Ustawy).
Samo kierowanie zapytania czy potencjalny odbiorca zgadza się on na otrzymywanie informacji handlowych na temat określonego produktu lub określonej usługi bywa w doktrynie prawa oceniane jako stanowiące per se niezamówioną informację handlową. Takiej oceny jednak należałoby dokonywać w konkretnym przypadku w zależności o treści oraz zakresu takiego zapytania.
[page_break]
Dane osobowe
Zawarte Ustawie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług drogą elektroniczną stanowią przepisy szczególne wobec Ustawy z dnia 19 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Przepisy ustawy gwarantują jednak wyższy poziom ochrony niż przepisy o ochronie danych osobowych, stąd powinny znaleźć zastosowanie w pierwszej kolejności. Art. 17 Ustawy stanowi, że dane osobowe usługobiorcy mogą być przetwarzane przez usługodawcę w celu i zakresie określonym w Ustawie.
W celu nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub rozwiązania stosunku prawnego usługodawca może przetwarzać takie dane jak np. nazwisko i imiona, PESEL, adres usługobiorcy, czy adres elektroniczny.
Ponadto możliwe jest przetwarzania danych eksploatacyjnych takich jak oznaczenia identyfikujące usługobiorcę, informacje o rozpoczęciu, zakończeniu oraz zakresie każdorazowego korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną.
Ustawa ustanawia również wymóg uzyskania jego zgody na rozszerzenie zakresu przetwarzanych danych osobowych. Podkreślenia wymaga fakt, że usługodawca może przetwarzać dane osobowe usługobiorcy tylko przez okres korzystania z usługi, po zakończeniu np., likwidacji konta użytkownika, jego dane mogą być przetwarzane w bardzo ograniczonym zakresie (np. do rozliczenia usług).
Zawarte Ustawie przepisy dotyczące ochrony danych osobowych w związku ze świadczeniem usług drogą elektroniczną stanowią przepisy szczególne wobec Ustawy z dnia 19 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Przepisy ustawy gwarantują jednak wyższy poziom ochrony niż przepisy o ochronie danych osobowych, stąd powinny znaleźć zastosowanie w pierwszej kolejności. Art. 17 Ustawy stanowi, że dane osobowe usługobiorcy mogą być przetwarzane przez usługodawcę w celu i zakresie określonym w Ustawie.
W celu nawiązania, ukształtowania treści, zmiany lub rozwiązania stosunku prawnego usługodawca może przetwarzać takie dane jak np. nazwisko i imiona, PESEL, adres usługobiorcy, czy adres elektroniczny.
Ponadto możliwe jest przetwarzania danych eksploatacyjnych takich jak oznaczenia identyfikujące usługobiorcę, informacje o rozpoczęciu, zakończeniu oraz zakresie każdorazowego korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną.
Ustawa ustanawia również wymóg uzyskania jego zgody na rozszerzenie zakresu przetwarzanych danych osobowych. Podkreślenia wymaga fakt, że usługodawca może przetwarzać dane osobowe usługobiorcy tylko przez okres korzystania z usługi, po zakończeniu np., likwidacji konta użytkownika, jego dane mogą być przetwarzane w bardzo ograniczonym zakresie (np. do rozliczenia usług).