Wczoraj został skierowany do konsultacji publicznych projekt rozporządzenia w sprawie cen transferowych. Rozporządzenie wypełnia delegację ustawową do uregulowania zasad oceny zgodności warunków ustalonych przez podmioty powiązane z warunkami, jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, oraz zasad określania wysokości dochodu (straty) podatnika w drodze oszacowania. W praktyce nowy akt (wraz z projektowanym rozporządzeniem w sprawie MAP) ma zastąpić dotychczas obowiązujące Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych z dnia 10 września 2009 r.
Zgodnie z uzasadnieniem, przepisy rozporządzenia w powiązaniu z przepisami art. 11c-11d oraz art. 11i ustawy o CIT stanowią podstawę oceny przez organy podatkowe zgodności warunków ustalonych przez podmioty powiązane z zasadą ceny rynkowej oraz, w przypadku braku tej zgodności, podstawę do określania przez organy podatkowe dochodu lub straty podmiotów powiązanych w drodze oszacowania. Przepisy rozporządzenia skierowane są również do podmiotów powiązanych – dla takich podmiotów stanowią one zbiór zasad (w tym w odniesieniu do zagadnienia porównywalności), których stosowanie w sposób prawidłowy pozwoli na wypełnienie obowiązku respektowania zasady ceny rynkowej.
Najważniejsze zmiany wprowadzane projektem rozporządzenia obejmują:
- Podkreślenie znaczenia w analizie rynkowości transakcji analizy całokształtu warunków między podmiotami powiązanymi. W projekcie podkreślone zostało znaczenia jakie dla analizy rynkowości transakcji ma analiza całokształtu warunków ustalonych bądź narzuconych między podmiotami powiązanymi – weryfikacja rynkowej wartości przedmiotu transakcji kontrolowanej i oszacowanie wysokości dochodu lub straty powinny zostać poprzedzone oceną całokształtu warunków ustalonych bądź narzuconych między podmiotami powiązanymi, aby rozstrzygnąć, czy racjonalnie działające podmioty niepowiązane w danych okolicznościach zgodziłyby się na zawarcie danej transakcji na danych warunkach.
- Możliwość rekalkulacji ceny transferowej w przypadku trudnych do wyceny wartości niematerialnych. Wprowadza się możliwość skalkulowania ceny transferowej trudnych do wyceny wartości niematerialnych ex post przez organy podatkowe pod określonymi warunkami, w razie znaczącej rozbieżności pomiędzy pierwotnie ustaloną ceną transferową takich wartości niematerialnych a ich ceną skalkulowaną na podstawie danych rzeczywistych. Niniejsze regulacje mają na celu implementację zaleceń BEPS w ramach Działania 8-10.
- Zdefiniowanie „szóstej metody wyceny” oraz metody dla wyceny exit fee. W związku ze zniesieniem pierwszeństwa dla stosowania tzw. metod tradycyjnych i metod zysku transakcyjnego OECD i dopuszczeniem stosowania „szóstej metody” będącej metodą wybraną przez podatnika, projekt wprowadza kryteria, jakie powinna spełniać taka inna metoda oraz w jaki sposób powinna być stosowana, aby zapewnić zgodność analizy z zasadą ceny rynkowej. Wprowadza się również metodę dla kalkulacji opłaty z tytułu restrukturyzacji, w przypadku gdy w ramach restrukturyzacji przenoszone są istotne wartości niematerialne lub istotne korzyści.
- Zmiana definicji metod cen transferowych. Uproszczone zostały definicje poszczególnych metod cen transferowych, tak aby zapewnić ich spójność z Wytycznymi OECD.
- Rozszerzenie zakresu kompensaty oraz wprowadzenie warunków jej oceny. Dokonuje się rozszerzenia dotychczas obowiązującej zasady kompensaty warunków między podmiotami powiązanymi o możliwość skompensowania niższego dochodu uzyskanego z transakcji kontrolowanych w jednym roku obrotowym z wyższym dochodem z transakcji kontrolowanych w następnym roku obrotowym oraz wprowadza się warunki oceny zasadności dokonania tej kompensaty.
- Zakaz używania secret comparables. Wprowadza się zasadę, która mówi o tym, że zarówno organ podatkowy, jak i podatnik, nie mogą wykorzystywać w badaniu porównywalności danych nieujawnionych drugiej stronie. Przepis ten stanowi zabezpieczenie zarówno dla organów podatkowych, jak i dla podatników przed używaniem danych, których prawidłowość nie jest możliwa do zweryfikowania przez drugą stronę postępowania.
- Uporządkowanie etapów i sposobu przeprowadzenia badania porównywalności. Projekt precyzuje i porządkuje etapy badania porównywalności mającego na celu ustalenie wartości przedmiotu transakcji zgodnie z zasadą ceny rynkowej. Ponadto, potwierdza ono możliwość wykorzystania w badaniu miar statystycznych, w tym miar tendencji centralnej oraz precyzuje kryteria, które organ podatkowy powinien wziąć pod uwagę wybierając punkt z przedziału, w przypadku kiedy dochodzi do szacowania ceny transferowej. Precyzuje się ponadto elementy badania przebiegu transakcji (jako jednego z kryteriów porównywalności) w odniesieniu do transakcji obejmujących wartości niematerialne oraz pojęcie zdolności do ponoszenia ryzyka.
- Doprecyzowanie definicji restrukturyzacji oraz sposobu jej badania. Doprecyzowana została definicja restrukturyzacji oraz określone zostały etapy badania rynkowości tego typu transakcji, w tym okoliczności dla wyznaczenia wynagrodzenia z tytułu restrukturyzacji (tzw. exit fee) oraz kryteria, jakie powinny zostać wzięte pod uwagę przy ustalaniu jego wysokości. Doprowadzono w ten sposób do zgodności przepisów wykonawczych w tym zakresie ze standardami Wytycznych OECD.
W porównaniu do pierwotnej wersji projektu nastąpiło kila zmian, w tym dodanie analizy DEMPE (analiza dóbr niematerialnych), zasad wyceny wartości niematerialnych trudnych do wyceny czy zmiana definicji restrukturyzacji.
Źródło: http://podatkiwbiznesie.pl
Autorka: Ewelina Stamblewska-Urbaniak, Partner w Crido Taxand