Uprzednie porozumienie cenowe

Uprzednie porozumienie cenowe jest pewną umową zawartą między podatnikiem a Ministrem Finansów w zakresie stosowania warunków handlowych i finansowych w transakcjach, których podatnik jest stroną. Istotną korzyścią związaną z przeprowadzeniem wspomnianej procedury jest brak możliwości zanegowania przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej wynegocjowanych warunków. Rozwiązanie takie okazuje się być zatem dla podatników bardzo bezpieczne i pozwalające na przewidywalne prowadzenie biznesu w odniesieniu do transakcji zawieranych z określonym podmiotem powiązanym.
Co do zasady, Uprzednie porozumienie cenowe może obejmować transakcje, które zostaną dokonane po złożeniu wniosku o zawarcie porozumienia jak i transakcje, których realizację rozpoczęto przed dniem złożenia wniosku. W praktyce gospodarczej zrodziła się istotna kwestia, czy transakcje zawierane i zakończone przed zawarciem porozumienia, mogą być jego przedmiotem. Wątpliwości rozwiał Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z dn.21 października 2008 r. (sygn. II GSK 421/2008), konstatując, że cyt: „Porozumienie w sprawie ustalania cen transakcyjnych obejmuje transakcje, które zostaną dokonane po złożeniu wniosku o zawarcie porozumienia, jak i transakcje, których realizację rozpoczęto przed dniem złożenia wniosku, natomiast nie obejmuje transakcji ostatecznie zrealizowanych przed doręczeniem decyzji w sprawie porozumienia, o jakiej mowa w art. 20i § 1 Ordynacji podatkowej”.
Czynnikiem, który zmniejsza atrakcyjność zawierania APA jest relatywnie wysoka opłata związana ze stosowaniem tej procedury. Co do zasady bowiem, kształtuje się ona na poziomie 1% wartości transakcji będącej przedmiotem porozumienia, przy czym ustawodawca przewiduje pewne minimalne i maksymalne stawki za zawarcie przedmiotowej umowy. Obecnie wynoszą one nie mniej niż 5.000 zł i nie więcej niż 200.000 zł.
Reasumując, zawieranie porozumień cenowych z administracją podatkową jest rozwiązaniem atrakcyjnym, w szczególności dla podatników realizujących istotne kwotowo transakcje, często finansowane kapitałami obcymi jak kredyty czy środki inwestorów. Być może opłata administracyjna związana z ich zawarciem wydaje się być duża, jednak w pewnych okolicznościach bezpieczeństwo i pewność co do podatkowej prawidłowości realizacji transakcji jest kwestią kluczową. Warto zatem rozważyć skorzystanie z tej instytucji prawa podatkowego przy wsparciu swojego doradcy podatkowego.

Dodaj komentarz