powszechna rozpoznawalność CSR
Jeszcze przed kryzysem liderzy światowego biznesu wskazywali na rosnący potencjał obszaru zarządzania jakim jest społeczna odpowiedzialność biznesu. Kilka lat temu 34 proc. przedsiębiorców, wskazywało, że odpowiedzialne zarządzanie ma „wysoki" lub „bardzo wysoki priorytet" w firmie. Dziś twierdzi tak niemal 70 proc. ankietowanych biznesmenów. Świadczy to o rosnącej świadomości zagadnień związanych z prowadzeniem odpowiedzialnego biznesu. „Zarządy wielkich firm w Polsce zauważyły rosnące znaczenie CSR i chcą podążać za światowym trendem – rodzime duże firmy mają bardzo wysoką samoocenę jeżeli chodzi o ich społeczną odpowiedzialność: tylko 2 proc. przyznaje, że nie działa w sposób odpowiedzialny, a blisko 90 proc. jest przekonana o tym, że są firmami społecznie odpowiedzialnymi. Jednak wdrażanie konkretnych rozwiązań z zakresu CSR i bezpośrednie ich powiązanie z działalnością biznesową ma wymiar ograniczony. CSR nadal – mimo odmiennych deklaracji co do sposobu jego rozumienia – traktowany jest dość płytko, bardziej wizerunkowo, niż jako element zarządzania ryzykami społecznymi i środowiskowymi, mającymi realny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa, a co za tym idzie jego trwałość i efektywność" – mówi Jacek Kuchenbeker, Menedżer w Dziale Zarządzania Ryzykiem Deloitte.
Członkowie zarządów dużych, polskich firm utożsamiają CSR głównie z działaniami zgodnymi z prawem – niemal 67 proc, a nastepnie z przejrzystością i dbałościa o stabilne zatrudnienie. Według respondentów największa korzyścią jaką przynosi im działalność społecznie odpowiedzialna jest kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy i jej reputacji – uważa tak ponad 70 proc. badanych. Na drugim miejscu, niemal równolegle, znalazło się utrzymanie lojalności klientów oraz wiarygodności firmy – 43 proc. respondentów. Tylko 4 proc. badanych twierdzi, że CSR nie przynosi żadnych korzyści. „Niewątpliwie w ostatnich latach można odnotować znaczny rozwój obszaru społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce, a idea CSR zyskuje powszechną rozpoznawalność. Niestety nie widać istotnych zmian w samym sposobie postrzegania tej koncepcji wśród członków zarządów dużych firm. Choć w wielu miejscach pokrywa się on z tym, w jaki sposób CSR widzą liderzy w innych krajach, to działania CSR związane bezpośrednio z biznesem nie są powszechne nawet w największych firmach. Cieszy natomiast fakt, że idea CSR nie jest odbierana jedynie, jako element działań PR – przynajmniej na poziomie deklaracji" – komentuje wyniki badania Halina Frańczak, Dyrektor Marketingu & PR Deloitte.
brak planów implementacji
Choć zdecydowana większość przedsiębiorców deklaruje, że działalność odpowiedzialna społecznie jest istotna w ich firmie, tylko niektórzy podejmują konkretne działania. W 36 proc. badanych firm został opracowany i wdrożony kodeks etyki. Mniej niż 1/3 firm posiada dokument, w którym okreslona jest jej polityka społecznej odpowiedzialności, a 28 proc. przedsiębiorstw posiada osobę dedykowaną do tematu CSR. Wiele przedsiębiorstw nie wdrożyło jednak i nawet nie planuje zaimplementować konkretnych narzędzi pozwalających na prowadzenie odpowiedzialnego społecznie biznesu, mimo iż deklarują taką potrzebę.
„Do tej pory biznes w Polsce realizuje CSR w wersji 1.0. Konkretne działania podejmowane są z powodów wizerunkowych, nie są one zintegrowane ze strategią biznesową firm i rzadko poprzedza je dialog z interesariuszami. Mimo to uważam, że mamy szansę w Polsce przejść do etapu CSR 2.0, w którym polityka społecznej odpowiedzialności to nic innego jak strategia osiągania przewagi konkurencyjnej na rynku. Świadczy o tym wynikająca z naszych badań powszechna akceptacja zarządów dla samej idei CSR. To świetny fundament dla jej szybkiego rozwoju w polskich firmach i przejścia do stosowania zasad społecznej odpowiedzialności w zarządzaniu i osiąganiu celów biznesowych. Do tego potrzebna jest edukacja, szeroka promocja dobrych praktyk oraz współpraca biznesu z administracją centralną" – podsumowuje Zbigniew Gajewski, zastępca Dyrektora Generalnego PKPP Lewiatan.
PKPP Lewiatan/red.