Plan taki jest ściśle związany ze strategią rozwoju lokalnej społeczności w horyzoncie długoterminowym. Formalnie plan taki zgodnie z ustawą nazywany jest wieloletnią prognozą finansową. Prognoza powinna objąć okres danego roku budżetowego oraz najbliższych trzech lat następujących po tymże okresie. W trakcie prac związanych z wieloletnim planowaniem rzadko rozważa się możliwości realizacji niektórych inwestycji poprzez podmioty zewnętrzne, natomiast dotychczasowe przypadki wykorzystania formuły PPP kojarzone są wyłącznie jako konieczność.
Wszystkie zadania zawarte w długoterminowej strategii rozwoju są możliwe do zrealizowania pod warunkiem zapewnienia źródeł finansowania we wszystkich etapach realizacji tychże zadań. Większość statutowych zadań jednostek sektora finansów publicznych związana jest z ich misją, czyli zaspakajanie podstawowych potrzeb społecznych, które rzadko związane są z osiąganiem przychodów, co często uniemożliwia rozpoczęcie niektórych inwestycji ze względu na brak wymiernych efektów (sytuacja ta może zostać w najbliższej przyszłości unormowana dzięki miernikom zastosowanym w procesie budżetowania zadaniowego) . W takich okolicznościach powinno zostać rozważona decyzja związana z powierzeniem pewnych zadań statutowych podmiotom prywatnym.
Wieloletnie planowanie finansowe oraz planowanie inwestycyjne w działalności jednostki samorządu terytorialnego niestety nie zawsze powiązane jest z planem inwestycyjnym jednostek centralnych. Niejednokrotnie plany w skali mikro JST nie przewidują możliwości związanych z planami instytucji rządowych. Po powzięciu informacji dodatkowych możliwościach stworzonych przez podjęcie inwestycji centralnych brakuje już środków na te potencjalne nowe inwestycje. W takich przypadkach realizacja niektórych możliwych inwestycji powinna być możliwa do zrealizowania we współpracy z partnerami prywatnymi. Niestety istnieje szereg barier natury prawnej utrudniających tego typu działania, wśród których najpoważniejszą jest prawo o zamówieniach publicznych.
Wieloletnie planowanie finansowe oraz planowanie inwestycyjne w działalności jednostki samorządu terytorialnego niestety nie zawsze powiązane jest z planem inwestycyjnym jednostek centralnych. Niejednokrotnie plany w skali mikro JST nie przewidują możliwości związanych z planami instytucji rządowych. Po powzięciu informacji dodatkowych możliwościach stworzonych przez podjęcie inwestycji centralnych brakuje już środków na te potencjalne nowe inwestycje. W takich przypadkach realizacja niektórych możliwych inwestycji powinna być możliwa do zrealizowania we współpracy z partnerami prywatnymi. Niestety istnieje szereg barier natury prawnej utrudniających tego typu działania, wśród których najpoważniejszą jest prawo o zamówieniach publicznych.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
zobacz również: