Uchwała (lub postanowienie) o zatwierdzeniu sprawozdania powinny zawierać następujące elementy
- określenie organu ją podejmującego
- datę podjęcia uchwały( postanowienia)
- wskazanie na jakiej podstawie jest podejmowana
- dokładne określenie sprawozdania finansowego, które Est zatwierdzane. Identyfikacja ta odbywa się poprzez wskazanie elementów tegoż sprawozdania i wskazanie danych liczbowych je określających np. bilans na dzień 31 grudnia 2010 r. – suma bilansowa, rachunek zysków i strat za okres od 1 stycznia 2010 r. do 31 grudnia 2010 r., – zysk netto itd.;
- moment wejścia w życie uchwały
- podpisy lub wskazanie jaką liczbą głosów uchwała została podjęta
- identyfikator i podpis osoby sporządzającej uchwałę.
Jeśli nie ma odrębnych regulacji ( np. ze statutu, umowy spółki) to poza spółkami jednoosobowymi i uchwały nie muszą być sporządzane w formie aktu notarialnego.
Uchwała (lub postanowienie) o zatwierdzeniu sprawozdania będą składane razem ze sprawozdaniem finansowym do rejestry sądowego, do urzędu skarbowego oraz do ogłoszenia w Monitorze Polskim B lub Monitorze Spółdzielczym w przypadku spółdzielni.
Warto wskazać na wyrok dotyczący zatwierdzenia sprawozdania finansowego. Sąd Najwyższy w wyroku z 5 listopada 2009 roku, I CSK 158/09, OSNC 2010/4/63) wskazał iż w interesie spółki jest zatwierdzenie sprawozdań finansowych zgodnie z obowiązującymi przepisami, pomimo że zachowania niezgodne z tak rozumianym interesem spółki nie zawsze muszą spowodować wystąpienie negatywnych dla spółki skutków majątkowych.
Pod datą zatwierdzenia sprawozdania finansowego dokonuje się przeksięgowania wyniku finansowego:
W przypadku zysku za 2010 rok
- Wn Wynik finansowy,
- Ma Rozliczenie wyniku finansowego.
W przypadku straty za 2010 rok
- Ma Wynik finansowy,
- Wn Rozliczenie wyniku finansowego.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.09.1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.)