Stosunek pracodawców wobec wskaźników wzrostu wynagrodzeń

Dokument ten został przedłożony Przewodniczącemu Trójstronnej Komisji ds. Spraw Społeczno-Gospodarczych, Ministrowi Gospodarki, Waldemarowi Pawlakowi.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego, na bazie zaprezentowanych na stronie rządowej prognoz wytypowanych wskaźników makroekonomicznych, Strona Pracodawców ukazuje wspólne stanowisko w sprawach zawartych w art. 3 ust. 2 w/w ustawy.

1) Strona Pracodawców wychodzi z propozycją, aby gratyfikacje w sektorze budżetowym pozostały w 2011 r. realnie na poziomie z 2010 r., tzn. aby ich wzrost oscylował w 2011 r.w granicach  2,3% (szacowany wskaźnik wzrostu cen).

Załamanie finansów publicznych w Grecji i innych państw strefy euro obliguje do planowania wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej z niezmiernie dużą przezornością. Tym bardziej, iż wg szacunków istnieje realne niebezpieczeństwo przekroczenia przez dług publiczny w Polsce 55% PKB.
W tym samym czasie chcielibyśmy przypomnieć, że kilkukrotnie proponowaliśmy wywołanie dyskusji w ramach odpowiednich Zespołów TK nt. skuteczności prac sektora budżetowego, w tym głównie efektywności administracji publicznej. Mamy w zamiarze powtórzenie tej propozycji. Wzrost funduszu wynagrodzeń o 2,3% niekoniecznie musi być jednoznaczny z brakiem wzrostu wynagrodzeń realnych w krajowej sferze budżetowej.

2) Według zasady zapisanej w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu z lipca 2005 r. powinno ono rosnąć o wskaźnik inflacji plus 2/3 wzrostu PKB. Strona Pracodawców wychodzi z propozycją, aby minimalne wynagrodzenie zostało podwyższone w 2011 r. w stosunku do 2010 r. o 4,63%, z 1317 zł do 1378 zł.

Chcemy zaznaczyć jednocześnie, że wiele razy proponowaliśmy przeprowadzenie dyskusji na temat zmniejszenia klina podatkowego dla najniższych uposażeń. Proponujemy, aby Zespół Budżetu TK rozpracował tę kwestię jak najszybciej. Omawiane dojścia minimalnego wynagrodzenia do 50% przeciętnego wynagrodzenia, może się bowiem odbywać w drodze podwyższania wynagrodzenia netto dzięki obniżaniu klina podatkowego jak również w drodze podnoszenia wskaźników wzrostu minimalnych wynagrodzeń.


MG/red.

Dodaj komentarz