W związku z faktem, iż:
– ww. impreza ma na celu zwiększenie efektywności pracy (podniesienie kwalifikacji, poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników) i w efekcie służy zachowaniu/osiągnięciu przychodów,
– wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wydatek związany z zakupem imprezy organizacyjnej (całość usługi) jak również wydatek poniesiony w postaci usługi gastronomicznej oraz bowlingu poniesiony dla zorganizowania przedmiotowej imprezy – stanowią koszty uzyskania przychodów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe”.
Choć pismo powyższe odwołuje się do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to w omawianym zakresie regulacje w podatku dochodowym od osób fizycznych są identyczne.
Ministerstwo Finansów w piśmie PB3/ GM-8213-298/05/ 1680, www.mf.gov.pl, udzieliło w tej sprawie twierdzącej odpowiedzi na zapytanie dziennika Rzeczpospolita, w której to odpowiedzi ministerstwo wyraźnie wskazało, że tego rodzaju wydatki nie mogą być finansowane ze środków ZFŚS ale jako, że „mają na celu poprawę atmosfery pracy i zintegrowanie pracowników z pracodawcą, a przez to zwiększenie efektywności ich pracy” mogą być kosztem podatkowym, zaczęła kształtować się wykładnia, w myśl której podatnicy mogą w uwzględniać w rachunku podatkowym wydatki ponoszone w związku z organizacją imprez integracyjnych na pracowników (takie też wyjaśnienia można znaleźć na stronach Krajowej Informacji Podatkowej).
Podstawa prawna:
1. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z dnia 17 października 2008 r., IPPB3/423-1218/08-4/MW, www.mf.gov.pl.
2. Ministerstwo Finansów w piśmie PB3/ GM-8213-298/05/ 1680, www.mf.gov.pl
3. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. Dz.U.00.54.654 z późn. zmianami