Obowiązek ten zawarty jest w zasadzie przejrzystości finansów publicznych jak i przejrzystości sprawozdawczości budżetowej. Ideą tych regulacji jest usankcjonowanie swobodnego dostępu do informacji sprawozdawczej każdego interesariusza związanego z działalnością danej jednostki. Przepisy te, znacząco odmienne od przepisów dedykowanych spółkom giełdowym, mają podobnie zastosowanie jak szereg regulacji określających ochronę inwestorów mniejszościowych nabywających akcje na publicznych rynkach regulowanych. Poza ideą równego dostępu do informacji regulacje prawne sektora budżetowego niewiele mają wspólnego przepisami dotyczącymi spółek giełdowych.
Najważniejszym aspektem zapewnienia przejrzystości finansów publicznych jest informacja finansowa w szerokim znaczeniu rozumiana jako odzwierciedlenie stanu majątku jednostki i źródeł jego finansowania, zmian tychże składników oraz bieżących wyników działalności. Wszelkie informacje finansowe generowane są i otrzymywane na podstawie zapisów księgowych, które w swoich założeniach przedstawiają wszelkie wartościowe zmiany zachodzące w jednostce budżetowej. Wewnętrzny system informacyjny jest podstawą do przygotowania szeregu raportów nazywanych sprawozdawczością budżetową.
Efektywny system informacyjny jest pojęciem kluczowym dla kontroli działalności jednostki. Najważniejszą częścią systemu informacji finansowej jest informacja dotycząca wysokości zobowiązań, gdyż ma to związek z przestrzeganiem tzw. progów ostrożnościowych w zakresie długu publicznego. Efektywna i wiarygodna informacja dotycząca ogółu zobowiązań jednostki jest podstawą do oceny działań zarządzających jednostką przez dowolnych interesariuszy. Kolejnym elementem efektywnego systemu są informacje nt. płynności jednostki. Każde przyszłe zadanie zawarte w planie rozwoju działalności powinno zostać objęte planowaniem finansowym powinno mieć precyzyjnie określoną wielkość nakładów pieniężnych niezbędnych do jego realizacji.
Ogół nakładów na wszystkie zadania przeznaczone do realizacji w najbliższych latach są elementem planu finansowania w zakresie wydatków o charakterze inwestycyjnym. Natomiast planowane, a zgłasza już częściowo realizowane inwestycje są często istotnym elementem dotyczącym oceny zarządzających poprzez interesariuszy będących jednocześnie wyborcami.
Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości
zobacz również: