Wiele przedsiębiorców ogłasza na swoich stronach internetowych konkursy dotyczące oferowanych przez nich produktów/prowadzonej działalności. Zgodnie z dotychczas przyjętą wykładnią przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wygrane w tak ogłaszanych konkursach korzystały ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego dla wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych przez środki masowego przekazu (art. 21 ust 1 pkt 68 ustawy o PIT).
W ostatnim czasie jednak w wydawanych (i zmienianych) interpretacjach wydawanych przez Ministra Finansów korzystna dla podatników linia orzecznicza ulega zmianie.
Minister Finansów wskazuje, że ze zwolnienia z podatku można skorzystać wyłącznie wtedy, gdy podmiotem organizującym konkurs jest środek masowego przekazu oraz konkurs jest emitowany (ogłaszany) przez środek masowego przekazu.
Według dotychczas stosowanych zasad interpretacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ze zwolnienia korzystały nagrody otrzymane w konkursie organizowanym za pośrednictwem środka masowego przekazu, za jaki można również uznać ogólnodostępne strony internetowe. Obecnie MF wymaga aby podmiot organizujący konkurs również był zaliczany do „środków masowego przekazu.” Wykładnia prezentowana przez MF zawęża zastosowanie zwolnienia do konkursów organizowanych i emitowanych wyłącznie przez media tradycyjne. Wykładnia taka prowadzi do niemożności zastosowania zwolnienia w sytuacji gdy konkurs realizowany jest przez podmiot inny niż mass media w tradycyjnym rozumieniu.
Takie rozumienie omawianych przepisów prowadzi do konieczności opodatkowania niemal każdego konkursu organizowanego przez przedsiębiorców i ogłaszanych w mediach.
Nowa linia interpretacyjna nie została jeszcze poddana weryfikacji sądów administracyjnych, warto jednak – w przypadku organizacji konkursów organizowanych za pośrednictwem Internetu – pamiętać o możliwości kwestionowania prawa do stosowania zwolnienia z opodatkowania przez zwycięzców konkursu, w szczególności, iż płatnikiem podatku odpowiedzialnym za jego pobranie jest firma organizująca konkurs.