Przy sprzedaży przez Internet kupujący nie ma obowiązku uregulowania przedpłaty

pojawiło się uprawnienie związane ze sferą płatności za rzeczy lub usługi nabywane przez Internet. Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy konsument nie ma  obowiązku zapłaty ceny lub wynagrodzenia przed otrzymaniem świadczenia. Jeżeli umowa nabycia przewiduje różne sposoby zapłaty, w tym również płatność za pobraniem, pozostawiając ostateczny wybór sposobu zapłaty konsumentowi, należy uznać, iż koresponduje to z normą wyrażoną w art. 7 Ustawy. Jednak zastrzeżenie umową kupna obowiązku uiszczenia przedpłaty, będzie już naruszało zakaz tym przepisem ustanowiony.

Celem zagwarantowania łatwości dochodzenia praw z tytułu reklamacji przez konsumenta, ustawodawca w art. 7 ust. 2 Ustawy przewidział, iż umowa powinna określać nie tylko miejsce i sposób składania reklamacji, ale co więcej nie powinny one (miejsce i sposób) powodować nadmiernych trudności i kosztów po stronie konsumenta.

Dodatkowe prawa konsumenckie w obszarze sprzedaży przez Internet związane są z realizacją umowy przez przedsiębiorcę. Umowa powinna zostać wykonana przez przedsiębiorcę w terminie 30 dni od dnia złożenia przez konsumenta oświadczenia woli o zawarciu umowy. W przypadku niedostępności przedmiotu świadczenia przedsiębiorca zobowiązany jest niezwłocznego, jednak nie później niż w terminie 30 dni do dnia zawarcia umowy, zawiadomienia konsumenta o tym fakcie i zwrócenia całej otrzymanej od konsumenta sumy pieniężnej. Złożenie przez przedsiębiorcę zawiadomienia o niedostępności objętego umową towaru lub usługi jest aktem koniecznym dla stwierdzenia wygaśnięcia zobowiązania.

W podobny sposób została rozwiązana sytuacja, w której wykonanie zobowiązania przez przedsiębiorcę jest niemożliwe z uwagi na przejściową niemożność spełniani świadczenia o właściwościach przez konsumenta zamówionych. Wyłącznie w przypadku gdy umowa z konsumentem wprowadza taką możliwość, przedsiębiorca może zwolnić się z zobowiązania przez spełnienie świadczenia zastępczego, które jednocześnie będzie odpowiadać tej samej jakości i przeznaczeniu oraz za tę samą cenę lub wynagrodzenie przy czym przedsiębiorca zobowiązany jest w formie pisemnej poinformować konsumenta o jego prawie nieprzyjęci tego świadczenia i odstąpienia od umowy, ze zwrotem rzeczy na koszt przedsiębiorcy.

Dodaj komentarz