Wskazany wyżej przepis art. 26 ust. 2b ustawy pzp jest w istocie odzwierciedleniem art. 47 ust. 2 oraz art. 48 ust. 3 dyrektywy 2004/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi oraz art. 54 ust. 5 i 6 dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 roku, koordynującej procedury udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych.
W świetle przywołanego na wstępie przepisu wykonawca, który samodzielnie nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, może powołać się na potencjał, doświadczenie i sytuację innego podmiotu
Należy jednak wyjaśnić, iż opisane wyżej odwołanie się do zasobów i potencjału innego podmiotu jest dopuszczalne jedynie pod warunkiem, że wykonawca będzie dysponował tymi zasobami przy realizacji zamówienia. W związku z powyższym wykonawca posługujący się potencjałem innego podmiotu winien zdawać sobie sprawę ze spoczywającego na nim obowiązku udowodnienia, iż faktycznie będzie on dysponował tymi zasobami, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie takiego podmiotu do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.
W związku z powyższym wniosek jest taki, że powołanie się na potencjał osoby trzeciej winno mieć charakter realny, co oznacza że zasoby na które powołuje się wykonawca powinny być faktycznie wykorzystane w trakcie realizacji zamówienia.
Sformułowany wyżej wniosek zdaje się być zgodny z celem omawianej wyżej regulacji prawnej, która ma za zadanie zwiększenie konkurencyjności poprzez stworzenie możliwości ubiegania się o zamówienie publiczne wykonawcom, którzy sami nie posiadają wystarczającego potencjału do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu.