– prawnych dotyczących osób fizycznych,
– gospodarczych dotyczących wykonania zobowiązań majątkowych, zdolności płatniczych lub wiarygodności w tych stosunkach oraz bezprawnego wykorzystywania nazw handlowych lub znaków towarowych, nieuczciwej konkurencji lub ujawnienia wiadomości stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa lub tajemnicę handlową.
Detektyw może również sprawdzać wiarygodność informacji dotyczących szkód zgłaszanych zakładom ubezpieczeniowym, poszukiwać osoby zaginione lub ukrywające się, poszukiwać mienia lub zbierać informacje w sprawie, w której toczy się postępowanie karne, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe albo inne, jeżeli w toku postępowania można zastosować przepisy prawa karnego.
Ustawa wyraźnie rozróżnia wykonywanie czynności detektywistycznych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz bez prowadzenia takiej działalności na podstawie np umowy o pracę zawartej z przedsiębiorcą. Jednakże niezależnie od formy świadczenia usług, zakres uprawnień i obowiązków detektywa jest bardzo zbliżony.
Wykonywanie czynności detektywistycznych wymaga posiadania licencji detektywa. Dokonując czynności, detektyw zobowiązany jest okazać posiadaną licencję na żądanie osoby, której wykonywane czynności dotyczą, w taki sposób aby możliwe było odczytanie i zanotowanie imienia i nazwiska detektywa oraz nazwy organu, który licencję wydał. Niezależnie od przedstawionej licencji, w przypadku wątpliwości co do tożsamości detektywa, warto zasięgnąć również informacji w rejestrze detektywów. Rejestr ten prowadzony jest przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Rejestr jest jawny w zakresie potwierdzania posiadania przez daną osobę uprawnień detektywa. Pozostałe dane z rejestru udostępniane są po wykazaniu interesu prawnego.
Źródła informacji jak i okoliczności sprawy, o których detektyw powziął wiadomość w trakcie wykonywania czynności detektywistycznych chronione są tajemnicą. Zwolnienie z tajemnicy może jednak nastąpić na zasadach określonych w kodeksie postępowania karnego, tj. po zwolnieniu od obowiązku zachowania tajemnicy przez prokuratora lub sąd. Co istotne detektyw nie może zdobywać informacji poprzez stosowanie środków technicznych oraz metod i czynności operacyjno-rozpoznawczych zastrzeżonych dla upoważnionych organów. Takie działanie detektywa stanowi czyn zabroniony zagrożony grzywną, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności do lat 3.
Po zakończeniu czynności detektyw ma obowiązek sporządzić pisemne sprawozdanie z wykonanych w danej sprawie czynności. Sprawozdanie powinno zawierać m.in.: opis stanu faktycznego, określenie zakresu i przebiegu przeprowadzonych czynności oraz datę zakończenia czynności. Sprawozdanie powinno zawierać również materiały dokumentujące opisany stan faktyczny (zdjęcia, dokumenty). Tak sporządzone sprawozdanie może stanowić dowód w postępowaniu sądowym. Detektyw, który przeprowadził dane czynności może również zostać powołany na świadka.
Warto również zaznaczyć, że detektywi w zakresie świadczonych usług podlegają kontroli Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Minister może upoważnić do przeprowadzenia kontroli działalności gospodarczej w zakresie usług detektywistycznych inny organ państwowy wyspecjalizowany w kontroli danego rodzaju działalności.