Wybrane aspekty badania sprawozdania finansowego JST

Audytor zewnętrzny ma również obowiązek wydania opinii na temat ryzyka towarzyszącemu badanej jednostce, dlatego często nakazuje szereg korekt sprawozdania finansowego, które najczęściej związane są z wycofaniem niektórych pozycji kosztowych, które powinny być „aktywowane” w bilansie.
Jednym ze składników sprawozdania, który szczególnie powinien być weryfikowany przez biegłego rewidenta jest umowa dotycząca przedsięwzięcia w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego. Identyfikacja przedsięwzięć publiczno – prywatnych w księgach jednostek sektora finansów publicznych uzależniona jest w dużym stopniu od zawartej umowy o partnerstwie. W przypadku umów przewidujących świadczenie przez partnera prywatnego wyłącznie pewnych usług na rzecz podmiotu publicznego, ich ewidencja nie różni się znacząco od ewidencji typowych umów związanych z codzienną działalnością.
Zadaniem audytora w takim przypadku jest sprawdzenie, czy wszystkie aspekty zawarte w umowie zostały właściwie zidentyfikowane i ujawnione w sprawozdaniu finansowym. Poprawne ujawnienie wszystkich aspektów przedsięwzięć publiczno prywatnych polega również na właściwej wycenie skutków zawartej umowy. Bardzo często jednostki sektora finansów publicznych wraz z partnerami prywatnymi tworzą tzw. spółki celowe, które mają za zadanie realizację zadań na rzecz podmiotu publicznego. Spółki te są najczęściej tworzone na podstawie kodeksu spółek handlowych, najczęściej z uwagi na wielkość podlegają odrębnemu badaniu sprawozdania finansowego. Przepisy nie precyzują jasno zasad współpracy pomiędzy audytorem jednostki, a audytorem spółki.
Obowiązkiem audytora jednostki jest weryfikacja wyceny aktywów finansowych wykazanych w bilansie jednostki. Wszelkie problemy związane z majątkiem spółki mogą być ujawnione po procedurze badania sprawozdania spółki celowej. Zazwyczaj następuje to znacząco później niż zatwierdzenie sprawozdania finansowego jednostki. W opinii autora należy zmienić regulacje prawne, które powinny usankcjonować zasady współpracy audytora jednostki z audytorami spółek będących własnością lub współwłasnością jednostek.

Podstawa prawna:
Ustawa z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości

zobacz również:

Dodaj komentarz