- Finansowa
- Klienta
- Procesów wewnętrznych
- Rozwoju (określana czasem też jako pracownicza w zależności od istoty działalności i rozwoju podmiotu)
W odniesieniu do perspektywy procesów wewnętrznych można także spotkać się z określeniem perspektywa operacyjna. Natomiast w przypadku perspektywy rozwoju – perspektywa strategiczna.
To przez ich pryzmat stawiane są cele jednostki, określane mierniki służące do stwierdzenia czy i w jaki sposób określone cele zostały osiągnięte.
Każda z wymienionych płaszczyzn określa
– cele strategiczne w danym obszarze
– sposób pomiaru realizacji celów
– wielkości docelowe, które forma chce osiągnąć
– przedsięwzięcia, które musza być zrealizowane by osiągnąć zamierzone cele
zalecają dodatkowo szczegółową analizę potrzeb z uwzględnianiem możliwości dopasowania liczby perspektyw do profilu organizacji, jej struktury, strategii. W związku z tym proponują wskazanie kolejnych perspektyw. Takimi przykładami uwzględniającymi specyfikę przedsiębiorstwa mogą być:
- perspektywa publiczna,
- perspektywa ochrony środowiska,
- perspektywa koncernu,
- perspektywa organizacyjna,
- perspektywa komunikacji (zewnętrznej / wewnętrznej),
- perspektywa konkurencji,
- perspektywa kredytodawcy.
- perspektywa autorów (pracowników zewnętrznych),
- perspektywa dostawców,
- perspektywa innowacji,
- perspektywa internetu,
- perspektywa kooperacji,
- perspektywa marketingu,
- perspektywa mediów elektronicznych,
- perspektywa pracownika,
- perspektywa przyjaciół,
- perspektywa rodziny,
- perspektywa urzędów,
- perspektywa wdrożeniowa.
Pamiętać oczywiście należy, że powyższe perspektywy mogą mieścić się w klasycznych wyróżnionych przez Kaplana i Nortona. Należy tylko odpowiednio na nie spojrzeć.
Literatura
Friedag H., Schmidt W., Balanced Scorecard – mehr als ein Kennzahlensystem, Haufe Verlag, Freiburg 1999,
Friedag H., Schmidt W., Lewandowska A., Likierski, My Balanced Scorecard. Moja Strategiczna Karta Wyników, CH.Beck,
Warszawa 2003