Perspektywy w zrównoważonej karcie wyników

BSC posługuje się czterema perspektywami. Są to perspektywy

  • Finansowa
  • Klienta
  • Procesów wewnętrznych
  • Rozwoju (określana czasem też jako pracownicza w zależności od istoty działalności i rozwoju podmiotu)

W odniesieniu do perspektywy procesów wewnętrznych można także spotkać się z określeniem perspektywa operacyjna. Natomiast w przypadku perspektywy rozwoju – perspektywa strategiczna.

To przez ich pryzmat stawiane są cele jednostki, określane mierniki służące do stwierdzenia czy i w jaki sposób określone cele zostały osiągnięte.

Każda z wymienionych płaszczyzn określa

– cele strategiczne w danym obszarze
– sposób pomiaru realizacji celów
– wielkości docelowe, które forma chce osiągnąć
– przedsięwzięcia, które musza być zrealizowane by osiągnąć zamierzone cele

\"\"
Niemieccy konsultanci z zakresu Strategicznej Karty Wyników –  H.Friedag oraz W.Schmidt,
zalecają  dodatkowo szczegółową analizę potrzeb z uwzględnianiem możliwości dopasowania liczby perspektyw do profilu organizacji, jej struktury, strategii. W związku z tym proponują wskazanie kolejnych perspektyw. Takimi przykładami uwzględniającymi specyfikę przedsiębiorstwa mogą być:
  • perspektywa publiczna,
  • perspektywa ochrony środowiska,
  • perspektywa koncernu,
  • perspektywa organizacyjna,
  • perspektywa komunikacji (zewnętrznej / wewnętrznej),
  • perspektywa konkurencji,
  • perspektywa kredytodawcy.
  • perspektywa autorów (pracowników zewnętrznych),
  • perspektywa dostawców,
  • perspektywa innowacji,
  • perspektywa internetu,
  • perspektywa kooperacji,
  • perspektywa marketingu,
  • perspektywa mediów elektronicznych,
  • perspektywa pracownika,
  • perspektywa przyjaciół,
  • perspektywa rodziny,
  • perspektywa urzędów,
  • perspektywa wdrożeniowa.

Pamiętać oczywiście należy, że powyższe perspektywy mogą mieścić się w klasycznych wyróżnionych przez Kaplana i Nortona. Należy tylko odpowiednio na nie spojrzeć.

Literatura
Friedag H., Schmidt W., Balanced Scorecard – mehr als ein Kennzahlensystem, Haufe Verlag, Freiburg 1999,
Friedag H., Schmidt W., Lewandowska A., Likierski, My Balanced Scorecard. Moja Strategiczna Karta Wyników, CH.Beck,
Warszawa 2003

Dodaj komentarz